AD

نقد و بررسی بازی mortal kombat 9 (مورتال کامبت 9)

4 2,965

بازی هایی که در سبک اکشن، مبارزه و ماجراجویی ساخته می شوند از قدمتی چند ساله برخوردار هستند و محبوبیت بسیار زیادی در میان گیمرها دارند. مجموعه بازی های mortal kombat به دلیل داشتن خشونت های جذاب همیشه شهرت و محبوبیت بالایی داشته است و از زمان عرضه نخستین نسخه از آن این جاذبه به نقطه قوت آن تبدیل شد. اکنون حتی اگر سازنده های بازی هم بخواهند دیگر قادر نخواهند بود این خشونت را از بازی خود حذف کنند چرا که تبدیل به یک نماد برای این بازی ها شده است. بازی mortal kombat 9 یکی از نسخه های بسیار محبوب این مجموعه بازی است که ویژگی ها و قابلیت های منحصر به فردی دارد و می تواند چالش های مختلفی برای گیمرها داشته باشد. در ادامه مطلب به معرفی بیشتری بازی mortal kombat 9 و همچنین بررسی و نقد جوانب مختلف آن پرداخته خواهد شد.

معرفی بازی mortal kombat 9

بازی مورتال کمبت که با نام نبرد فناپذیران نیز شناخته می شود یکی از بازی های مبارزه ای و اکشن است که توسط کمپانی میدوی گیمز برای اولین بار ساخته شد. ایده اصلی ساخت این بازی به اد بون و جان توبیاس تعلق دارد. بعد از آنکه شرکت میدوی گیمز ورشکست شد امتیاز آن توسط برادران وارنر خریداری شد و تبدیل به شرکت ندررلم استودیو شد. از سال 1992 که اولین نسخه رسمی بازی منتشر شد تا امروز بیش از 10 نسخه اصلی و 10 نسخه فرعی از این بازی محبوب منتشر و عرضه شده است.

 این بازی که ابتدا برای کنسول های آرکید منتشر شده بود امروزه تقریبا توسط تمام کنسول ها و پلتفرم های مطرح جهان پشتیبانی می شود. بازی mortal kombat 9 در سال 2011 برای پلتفرم های ایکس باکس و پلی استیشن منتشر شد و محبوبیت بسیار زیادی در میان گیمرها به دست آورد به گونه ای بعد از 8 سال هنوز هم بسیاری از گیمرها از آن لذت می برند.

نقد و بررسی جوانب مختلف بازی مورتال کامبت

همانطور که گفته شد نماد اصلی مجموعه بازی های مورتال کمبت خشونت موجود در آن است که جذابیت بسیار زیادی برای اکثر گیمرها دارد. بازی mortal kombat 9 مانند تمام نسخه های این بازی از ویژگی ها و قابلیت های منحصر به فردی برخوردار است. بازی های متعددی وجود دارند که سبکی مشابه سبک بازی mortal kombat  دارند که معروف ترین آنها  Street Fighter , Tekken , King Of Fighters و … هستند اما می توان گفت خونین ترین آنها مورتال کمبت است. این بازی که در سال 2011 برای پلتفرم های مختلف عرضه شد مورد توجه گیمرها و منتقدان زیادی قرار گرفت و جنبه های مختلف آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت که مهم ترین آنها به شرح زیر می باشند:

معرفی بازی mortal kombat 9

داستان بازی mortal kombat 9

تقریبا می توان گفت تمام بازی هایی که در سبک مبارزه ای و اکشن خشونتی ساخته می شوند از یک داستان قوی و هدفمند بهره مند نیستند و بازیکنان بعد از ورود به بازی به سرعت با دشمنان مواجه می شوند و آنها را نابود می کنند و بازی تمام می شود. بازی mortal kombat 9 این قاعده را نقض کرده است و خوشبختان از نظر داستانی نیز وضعیت مطلوبی دارد. داستان بازی در همان نگاه اول برای گیمرها تکراری به نظر می رسد اما روند داستان تفاوت های چشمگیری با نسخه های قبلی خود دارد. در نسخه های قبلی مانند همیشه خیر بر شر پیروز می شد و مبارزها صرفا می جنگیدند و کنار می رفتند. اما در بازی مورتال کمبت 9 می تواند شاهد شخصیت پردازی های خوبی بود که چالش های مختلفی را پیش روی گیمر قرار می دهند و داستان از آن روند خطی و ساده عبور کرده است.

Nether Realm , Out World  و  Earth Realm سه جهانی هستند که در بازی mortal kombat 9  وجود دارند و هر کدام متعلق به گروهی هستند. دنیای اول مکان حکومت Shao Kahn، جهان دوم متعلق به مردگان و جهان سوم جهان متعلق به انسان ها است.  Shao Kahn قصد دارد که دنیای خودش را با دنیای انسان ها ترکیب کند و روح انسان ها را به تسخیر خود در بیاورد اما خدایان (Elder God) اجازه این کار را نمی دهند. به صورت کلی داستان بازی مورتال کمبت 9 دارای 16 بخش مختلف است که هر کدام به یک مبارز تعلق دارد و هر مبارز 2 تا 4 مبارزه را تجربه خواهد کرد. داستان بازی mortal kombat 9 در مقایسه با بازی های هم سبک و همچنین نسخه های پیشین خود نمرات قابل قبولی از منتقدان و گیمرها دریافت کرده است.


آموزش کامل و جامع بازی پلاتو Plato

  • ۱۶ ,اردیبهشت, ۱۳۹۹


آموزش گرفتن کیف در نسخه موبایل پابجی (PUBG)

  • ۷ ,خرداد, ۱۳۹۹


نقد و بررسی بازی tropico 6

  • ۱ ,خرداد, ۱۳۹۹

گیم پلی بازی مورتال کمبت 9

تقریبا می توان گفت که گیم پلی در تمام بازی های ویدیویی و تمام سبک ها مهم ترین ویژگی بازی به حساب می آیند که بیشتر از تمامی جنبه های بازی مورد توجه قرار می گیرند. بازی mortal kombat 9 به صورت کلی دارای 32 مبارز مختلف است که 28 تن از آنها مبارزان اصلی هستند. تمام کاراکترهای کلاسیک و کلیدی در این بازی حضور دارند. گیم پلی بازی از جذابیت بالایی برخوردار است و حرکات و رفتارهای شخصیت های بازی بسیار هیجان انگیز هستند. بازی از مبارزات Tag Team برخوردار است و گیمر می تواند با انتخاب دو کاراکتر مبارزان را در میدان نبرد جابجا کند. فردی که دو راند از مسابقه را پیروز شود برنده نبرد خواهد بود. هر کدام از شخصیت ها و کاراکترهای بازی دارای ویژگی ها و قابلیت های منحصر به فردی هستند و گیمر می تواند با انتخاب هر کدام از آنها نوعی از مبارزات را تجربه کند.

البته ایرادی که به بخش گیم پلی وارد شده است هنگام فعال بودن قابلیت X-Ray می باشد که کاراکتر حتی با داشتن جراحات و زخم های زیاد می تواند زنده بماند که این مقداری از حالت طبیعی دور شده است. ایراد اصلی بخش گیم پلی متعادل نبودن مبارزان می باشد چرا که هر کدام از آنها بر خلاف ظاهرشان دارای سطحی متفاوت هستند و هر کدام قابلیت های مختلفی دارند که می تواند مبارزات را تحت تاثیر قرار بدهد. به صورت کلی گیم پلی بازی از جذابیت بسیار خوبی برخوردار است اما می توانست تعادل بیشتری داشته باشد.

گرافیک بازی mortal kombat 9

کمپانی سازنده بازی مورتال کمبت 9 از موتور آنریل انجین 3 استفاده کرده است که توانسته کیفیت بالایی از جلوه های بصری را به نمایش بگذارد. مراحل بازی و همچنین کاراکترها و محیط بازی به بهترین شکل ممکن طراحی شده اند. از نظر هنری می توان گفت گرافیک بازی بهترین کیفیت ممکن را به نمایش می گذارد. افکت ها و نورپردازی های بازی از کیفیت بالایی برخوردار هستند و گیمر می تواند ارتباط بسیار خوبی با آن برقرار کند. شخصیت های بازی به شکلی حرفه ای طراحی شده اند و گیمر می تواند حتی در بالاترین سرعت تمام جزئیات مبارزه را مشاهده کند. جلوه های سینمایی و صحنه های مبارزاتی به بهترین شکل طراحی شده اند و افت فریمی در بازی مشاهده نمی شود.

  • البته بخش گرافیک خالی از اشکال هم نیست و بافت های بی کیفیت و کشیده هم در آن می تواند باعث دلسردی کاربران شود. اگرچه کیفیت کلی گرافیک بالا است اما کات سین ها کیفیت پایینی دارند و به هیچ عنوان در حد بازی mortal kombat 9 نیستند.

گرافیک بازی mortal kombat 9

موسیقی و صداگذاری بازی mortal kombat 9

می توان گفت بازی مورتال کمبت 9 از نظر موسیقی و صداگذاری کاملا همانند یک شمشیر دو لبه عمل می کند. صداگذاری کاراکترها و شخصیت های بازی توسط صداپیشه های حرفه ای انجام شده است و کیفیت بالایی دارد. صداها همخوانی و تناسب بالایی با نوع شخصیت ها و همچنین فضای مبارزات و بازی دارند. صداهای محیطی مانند صدای سلاح ها، صدای ضربات هنگام مبارزات، صدای انفجارها و … به بهترین شکل ممکن ساخته شده اند. افکت های صوتی بازی نیز به خوبی کار شده است و حتی گیمر می تواند به راحتی صدای خرد شدن استخوان های حریفان را بشنود.

  • اگرچه صداگذاری ها به نحو احسن انجام شده اند اما موسیقی های متن بازی mortal kombat 9 نمی تواند زیاد راضی کننده باشد. بازی هایی که در سبک مبارزه ای و اکشن ساخته می شوند نیاز دارند که از موسیقی های مناسبی استفاده کنند که اتمسفر و جو بازی را به خوبی به گیمر منتقل کند اما در این بازی موسیقی های مناسبی انتخاب نشده اند و در متن بازی فقط صدای ضربات بازیکنان و جادوها به گوش می رسد. اگرچه آهنگ ساز بازی (Dean Grinsfelder  ) سابقه و کارنامه خوبی دارد اما موسیقی های متن بازی نمی توانند انتظارات را برای یک بازی مبارزه ای برآورده کنند.

هوش مصنوعی و سیستم مبارزاتی بازی مورتال کمبت 9

قسمت هوش مصنوعی و سیستم مبارزات بازی تقریبا توانسته موفق عمل کند و نمرات خوبی دریافت نماید. نوع ضربات در مبارزه ها، عکس العمل کاراکترها به دستورات گیمر، سرعت شخصیت ها در مبارزه ها و … همگی از کیفیت خوبی برخوردار هستند و می توانند لذت و هیجان بالایی به بازیکنان القا کنند. ترکیب حالت های جدید و قدیمی باعث بالا رفتن کیفیت محتوای بازی شده است. اگرچه گیم پلی بازی تغییرات زیادی نسبت به نسخه های قبلی تجربه کرده است اما هوش مصنوعی بازی عملکرد خوبی دارد و می تواند رضایت گیمرها را جذب کند.

سخن آخر

بازی mortal kombat 9 به عنوان یکی از پرفروش ترین و محبوب ترین نسخه های مورتال کمبت از ویژگی ها و قابلیت های منحصر به فردی برخوردار است که می تواند گیمرهای حرفه ای و مبتدی را بر سر وجد بیاورد. سبک بازی به گونه ای است که خود به خود بازیکنان را به چالش می کشد و سطح آدرنالین آنان را بالا می برد. داستان جذاب و هیجان انگیز، گرافیک بسیار عالی، سیستم مبارزاتی جالب، تنوع کاراکتر و محیط  و … همگی از دلایلی هستند که می توانند باعث جذب بازیکنان به این بازی شوند. اگرچه بازی دارای اشکالاتی می باشد اما نقاط قوت بازی به حدی هستند که می توان از نقاط ضعف چشم پوشی کرد. 

برای نقد و بررسی بازی های موبایلی می توانید به سایت ایموجو مزاحعه کنید تا به نقاط مثبت و منفی بازی ها به صورت کامل آشنا شوید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 نظرات
  1. Poriya می گوید

    بازی قدیمی و هیجان اوری است و بیشتر در pc بازی میکردن ولی در حال حاضر در ps4 یا x box هم میشه بازی کرد فقط تنها مشکلش اینه ک دیگ حرکت ها تکراری میشد و موقعی ک پیروز میشین و حرکت اخر رو میخواید بزنین خودش تا یه حدی بهتون اجازه میده حرکت بزنین نمیتونین حرکتی از خودتون در بیارین

  2. Amir می گوید

    بازی خیلی خوبیه مهارت بالایی میخواد توش بازی کنی خودم تو ps4 و pc بازی میکردم بیشتر نسخه های این بازیو خیلی بازی جذاب و خوبیه

    1. احسان می گوید

      آقا من در به در این بازی برای ps4 هستم چجوری شما بازی می کنین من هر کار میکنم میگه برای ps4 نسخه های جدید را باید نصب کنم
      لطفا راهنمایی کنین

      1. ادمین سایت می گوید

        سلام باید بازیتون رو اپدیت کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.