بازی Twin Mirror - بازی آینه دوقلو

بررسی و معرفی بازی Twin Mirror – بازی آینه دوقلو

مطمئناً شما با پروژه های اخیر شرکت DONTNOD آشنا هستید. این شرکت اخیراً زنجیره ای از بازی های خوب را منتشر کرده است. پیش از سال ۲۰۲۰ درست بعد از نتیجه گیری و پایان بندی حماسی و تقریباً عالی بازی Life is Strange 2 این توسعه دهنده معیاری جدیدی را در دنیای بازی با انتشار Tell Me Why ایجاد کرد. Twin Mirror یک بازی درام خانوادگی ۳ بخشی بود. اکنون با بازی Twin Mirror به عنوان اولین تجربه خودکفای خود که برای هر توسعه دهنده ای یک موفقیت بزرگ است، بازگشته است.

امید من از این بازی این بود که بتواند استعداد کامل استودیو را به عنوان یکی از پیشگامان صنعت  تجربه های تعاملی مبتنی بر روایت را به نمایش بگذارد. اگرچه من از تجربه بازی تویین میرور لذت می بردم، اما با ناراحتی باید بگویم که بازی مرا کمی نا امید کرده است. با این حال اگر شما هم مانند من مشتاق این بازی هستید، ادامه این پست را از ایران موجو بخوانید.

در این بازی بازیکنان در نقش سام هیگز، روزنامه نگار سابق بازی می کنند که به شدت درگیر حواث گذشته خود بوده و وضعیت او اکنون این است که از لحاظ عاطفی به هم ریخته و با مردم، حتی کسانی که زمانی به او نزدیک بوده اند، قطع ارتباط کرده و در تنهایی خود زندگی می کند. داستان سام در بازی آینه دوقلو در حالی که به زادگاه کوچک آمریکایی خود باسوود بازگشت، آغاز می شود، جایی که مرگ ناگهانی یکی از دوستان قدیمی اش، او را مجبور به خاطر آوردن همه چیزهایی می کند که سعی می کرد آن مسائل را فراموش کند.

شخصیت اصلی داستان بازی Twin Mirror

داستان بازی تویین میرور

اوضاع زمانی تغییر می کند که دختر جوان دوست تازه فوت شده اش به قتل پدرش مشکوک شده و احساس می کند حقه ای در کار است و از سام می خواهد که ادعاهای او را جدی گرفته و مرگ پدرش را به صورت مخفی بررسی کند. طولی نمی کشد که برنامه سام در بازی Twin Mirror از یک دیدار زودگذر به یک امر بسیار عمیق تر تبدیل می شود، دلیل آن هم آشکار شدن قسمت های تاریک و مخفی باسوود است و این نشان می دهد که در مدت زمان غیبت سم، شهر چقدر تغییر کرده است.

با توجه به اینکه سم و ساکنان اصلی باسوود نسبتاً از شخصیت های اصلی کمی مسن تر هستند، داستان بسیار بالغانه تر احساس می شود. در بازی آینه دوقلو موضوعات پیچیده مانند بیکاری، سو مصرف مواد مخدر و خطرات غیر قابل پیش بینی روابط بزرگسالان، مورد بررسی قرار می گیرد. بسیاری از این مضامین فراتر از تصور اصلی بازی هستند. در نتیجه بازی به سمتی می رود که حقایق در مقابل احساسات قرار می گیرند.

ممکن است که این عبارت کمی برای شما مبهم باشد اما اگر این بازی را شروع کنید، مفهوم آن را درک خواهید کرد. این امر به طور خاص به حرفه قدیمی سام و این که چگونه یک روزنامه نگار برای جستجوی حقیقت می تواند عواقب ناخواسته و واقعی را تحمل کند، مربوط می شود. به عنوان مثال، اثر بزرگ سم در بازی تویین میرور، مقاله ای در مورد بررسی شرایط وحشتناک کار در معادن باسوود بود. در حالی که بدون شک تلاشی ستودنی بود، اما تحقیقات سم منجر به بسته شدن معادن و بیکاری گسترده در باسوود شد، واقعیتی که توسط معدنچیان سابق شهر به طور مداوم به او یادآوری می شود. آن ها سعی می کردند با این مسائل سام را آزار دهند.

عکس ۲ : قسمتی از گیم پلی بازی Twin Mirror

ویژگی های شخصیت اصلی بازی Twin Mirror

سم که قبلاً یک بار عواقب ناخوشایند کارهایش را چشیده است، اکنون باید گزینه های موجود را بررسی کند. در مورد مرگ دوستش در بازی تویین میرور بیشتر تحقیق کند و او در مسیر خود مجبور است که آشنایان قدیمی را در ازای یافتن حقیقت در معرض خطر قرار دهد. در برخی مواقع نیز مجبور است که به عنوان پشتوانه احساسی و عاطفی در کنار کسانی که غمگین هستند وجود داشته باشد و آنها را از خطر در طول ماجراجویی دور کند.

برای ارائه کمک در این زمینه، معلوم می شود که روان سم دارای یک ساختار چندوجهی است که دارای دو ابرقدرت پنهان است: فضای مضاعف (The Double) و قصر ذهن. فضای مضاعف جلوه ای زیبا از صفات همدلانه سام است که فقط خود سام می تواند آن را ببیند. حضور او امکان سرگرمی در زمان گذشته و حال را فراهم می کند درحالی که پیامدهای یک اقدامی که قرار است انجام دهد را به او نشان نمی دهد و فقط در زمان انجام آن می تواند نتیجه را ببیند.

به عنوان گزینه ای دیگر از بازی که برای لذت بردن بیشتر کاربر می باشد، قصر ذهن سام در بازی Twin Mirror وجود دارد (این قصر ذهن همانند قلعه تنهایی سوپر من است که تشابه چندان دوری نیست)، یک تجسم زیبا از عملکردهای درونی ذهن سم که در آن زمان ساکن است. با رفتن به قصر ذهن، سام با دقت می تواند خاطرات را مشاهده کند و حتی با اسکن سرنخ های مختلف در محیط، صحنه جرم را ارزیابی کند. این یک ابزار مفید است، اما بیش از هر چیز دیگری، تماشای آن با تصاویری روشن و واضح که در تضاد با جلوه خاموش و مبهم شهر باسوود است، بسیار لذت بخش است.

صحنه های بازی Twin Mirror

مکانیک بازی آینه دوقلو – بازی Twin Mirror

با این وجود قصر ذهن به سادگی می تواند ظاهر خود را عوض بکند، زیرا ظاهر آن مستقیماً با احساسات سم در بازی ارتباط دارد. اگر او وحشت کرده باشد، قصر بیشتر به یک زندان روانی تبدیل می شود، دلیل آن هم گیج شدن سام به دلیل اضطراب است .این لظات هیجان انگیز است زیرا به بازیکن یادآوری می کند که نمی توان به طور مداوم به کاخ ذهن به عنوان پناهگاهی در برابر همه آنچه در اطراف آن ها اتفاق می افتد، اعتماد کرد.

حیف که این بازی با این مکانیک های منحصر به فرد و پس از ایجاد یک سری شخصیت های جذاب، قبل از اینکه شما آن را بشناسید تمام شده است. برخلاف عناوین قبلی DONTNOD ، بازی تویین میرور یک ماجراجویی چند قسمتی نیست، بلکه از همان ابتدا کل بازی در دسترس است. با این حساب من هنوز هم تصور می کردم که این بازی کمابیش با اندازه تجارب قبلی طولانی باشد، در حالی که بسیار کوتاه تر از تک تک آن ها بود. کوتاهی داستان بازی تویین میرور نقطه ضعف بزرگی است.

تقریباً با شش ساعت گیم پلی، فقط کمی بیشتر از مدت زمانی است که طول می کشد تا شما ۲ اپیزود از “زندگی عجیب است” را تمام کنید. انتخاب یک بازی کوتاه تر به خودی خود مشکل ساز نیست، اما این در حالی است که بازی Twin Mirror هنوز به گونه ای عمل می کند که گویی ده ها ساعت است که این بازی را انجام می دهید ولی مانند عناوین قبلی نیست و به شما فرصتی برای کالبد شکافی مسائل نمی دهد. مسئله اصلی نیز این است که پیچ و تاب های اصلی و نقاط حساس داستان با همان تأثیری که انتظار می رود، اثر گذار نیست.

قسمتی از رویای سم، شخصیت اصلی بازی

گیم پلی بازی Twin Mirror

بدون اسپویل کردن بیش از حد، بارزترین نمونه این موضوع دقیقاً قبل از نقطه اوج بازی است، جایی که بازیکن باید تصمیم قطعی بگیرد که به هر بهایی که شده به کشف حقیقت بپردازد یا امنیت سم و نزدیکترین افراد به او را اولویت خود قرار دهد. تصمیمات گرفته شده در بازی آینه دوقلو قبل از هر چیز وابسته به شخصیت ساخته شده توسط فضای مضاعف است، اما مدت زمان نسبتاً کوتاهی که به بازیکن داده شده است اجازه نمی دهد که بازیکن بتواند با مخاطرات عاطفی ارتباط برقرار کند. (خود من هنگام بازی Life is Strange مثل یک بچه گریه می کردم).

در مقایسه با بازی های «سفر جاده ای چند نفره شان» و «دنیل در زندگی عجیب است ۲»، بازی تویین میرور به مخاطب تقریباً زمان کافی برای آشنا شدن با بازیگران شخصیت های خود را نمی دهد و برای من جای سوال است که اگر این بازی شخصیت های کمتری را وارد ترکیب می کرد و زمان بیشتری را به بازیکن می داد تا با شخصیتی که واقعاً مهم است بگذراند، شاید اوضاع بهتری داشتیم.

شایان ذکر است که من در طول مسیر با چند مورد مشکل نیز روبرو شدم و گرچه هیچ یک از آن ها بازی را خراب نمی کردند، اما آن ها باعث ناامیدی ملایمی از بازی می شدند.

نکات مثبت:

-فضایی بسیار بی نظیر

-داستانی بالغانه تر نسبت به سایر عناوین این شرکت.

-قصر ذهن که یکی از مکانیک های اصلی بازی است، از لحاظ بصری بسیار زیباست.

نکات منفی:

-بازی بسیار کوتاه است.

-مشکلات کوچک گرافیکی و عملکردی در برخی صحنه ها

سخن آخر درباره بازی Twin Mirror

سخنان من نشان می دهد که من چقدر از داستان سازی و جهان سازی DONTNOD لذت می برم و اصلی ترین نگرانی من در بازی Twin Mirror این است که چرا این بازی به اندازه کافی طولانی نیست. این بازی یک فضای جذاب را ایجاد می کند که من را وادار به غرق شدن در یک ماجراجویی رمزی و آبدار می کرد. این اتفاق در کنار چندین مکانیک الهام گرفته شده اتفاق می افتد که می توانستند آن را در مسیر بهتر شدن بازی قرار دهند. اما متاسفانه همه چیز خیلی سریع تمام شد و هرگز DONTNOD به طور کامل به وعده داستانی فراموش نشدنی، عمل نمی کند.

با این حال بازی تویین میرور هنوز هم بسیار سرگرم کننده است و پایان های مختلف آن، بازیکن را تشویق می کند که بیش از یکبار آن را بازی کنند، اما انتظار نداشته باشید که همان احساسات شدید بازی “زندگی عجیب است” یا “بگویید چرا” را داشته باشید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا