مشکل نرخ فریم بازیهای PSVR 2 در PS5 Pro حل شد
مشکل نرخ فریم بازیهای PSVR 2 در PS5 Pro حل شد و در حال حاظر دیگر از کیفیت تصاویر در حال حرکت با نرخ فریم های بالای 60 فریم کاسته نمی شود
اولین باری که Horizon Call of the Mountain را بازی میکنید، از تصاویر بصری شگفت زده خواهید شد. این تایتل قدیمی PSVR 2 هنوز هم دارای برخی از بهترین تصاویر موجود در این سیستم است، اما کیفیت این تصاویر به سرعت در لحظهای که شما شروع به حرکت میکنید کاهش مییابد. دلیل آن این است که مانند بسیاری از بازیهای PSVR 2، Horizon Call of the Mountain در واقع تنها با سرعت 60 فریم در ثانیه به جای 90 یا 120 فریم در ثانیه اجرا میشود.
مشکل این است که 60 فریم در ثانیه سریع نیست، بنابراین بازی باید از قابلیتی به نام reprojection استفاده کند که با استفاده از یک الگوریتم هوشمند، تقریباً نرخ فریم را دو برابر میکند.
اگرچه روی کاغذ خوب به نظر میرسد. شایعات حاکی از آن است که PS5 Pro در اواخر سال جاری عرضه میشود و دارای گواهینامه جدید PS5 Pro Enhanced است که حداقل نرخ فریم را برای بازیها تضمین میکند. آیا این برای رفع مشکل نرخ فریم PSVR 2 کافی است؟
آیا در حال حاضر PS5 به اندازه کافی قدرتمند نیست؟
PS5 در حال نزدیک شدن به چهار سالگی خود است و برخی آن را نیمه راه چرخه عمر آن مینامند. به این ترتیب، سونی سختافزار جدید و قدرتمندتری را آماده میکند تا این اکوسیستم را در اواسط چرخه بهروز کند. در کمال تعجب، PS4 Pro تنها سه سال پس از چرخه عمر PS4 راه اندازی شد، در حالی که ظاهراً سونی یک سال دیگر منتظر PS5 Pro است.
بسیاری از افراد، از جمله توسعه دهندگان، تعجب کردهاند که چرا سونی حتی در حال حاضر به دنبال بهتر کردن سخت افزار ارتقا یافته است. اما نگاهی به معیارهای عملکرد فاش شده دقیقاً ثابت میکند که چرا ما به سخت افزار جدید به ویژه برای بازیهای VR نیاز داریم.
سرعت رندر در PS5 Pro
گفته میشود PS5 Pro حدود 45 درصد سریعتر از PS5 رندر میشود، از جمله عملکرد ردیابی پرتو (ray-tracing) تا چهار برابر سریعتر. در مجموع، گفته میشود که PS5 Pro به اندازه 33.5 TFLOPS عملکرد FP16 را ارائه میدهد یعنی بیش از سه برابر 10.3 TFLOPS مربوط به PS5. این قدرت کافی برای افزایش سرعت بازیهای PSVR 2 از 60 فریم بر ثانیه به 90 فریم در ثانیه است که بسیاری از بازیها به شدت به آن نیاز دارند.
هوش مصنوعی PSSR در PS5 Pro
علاوه بر این، طبق گزارشها، سونی در حال راهاندازی یک فناوری جدید ارتقاء مقیاس مبتنی بر هوش مصنوعی به نام PlayStation Spectral Super Resolution Upscaling است که به اختصار PSSR نامیده میشود.
همانطور که از فناوریهایی مانند DLSS انویدیا دیدیم، فناوری ارتقاء مقیاس هوش مصنوعی میتواند تأثیر باورنکردنی بر نرخ فریم بازیها داشته باشد. DLSS 3.5 در بهار 2023 با بازسازی اشعه مبتنی بر هوش مصنوعی راه اندازی شد، به این معنی که از هوش مصنوعی برای تعیین رنگ پیکسل نهایی استفاده میشود به جای اینکه کارت گرافیک مجبور باشد کار رندرینگ گران قیمت را انجام دهد تا به آن نقطه برسد.
یک مثال Cyberpunk 2077 ثابت میکند تفاوت نرخ فریم با فعال کردن این فناوری شگفتانگیز است:
پرش از 20 فریم در ثانیه به 108 فریم در ثانیه فقط با فعال کردن یک ویژگی ثابت میکند که PS5 Pro شایعه شده با فناوری PSSR میتواند با بازیهای PSVR 2 به همان هدف برسد.
بهتر از آن، این حتی میتواند به این معنا باشد که بازیها به جای نرخ فریم میانی 90 فریم در ثانیه که قبلاً ذکر کردیم، با سرعت 120 فریم در ثانیه اجرا میشوند. این به بازیهای PSVR 2 مزیت بصری واضح دیگری نسبت به بهترین بازیهای متا کوئست میدهد، زیرا نه تنها پیچیدهتر به نظر میرسند، بلکه با نرخ فریم روان تری نیز اجرا میشوند. در مقایسه، اکثر بازیهای Meta Quest 3 سرعت 90 فریم در ثانیه را هدف قرار میدهند.
تا کنون، به نظر میرسید که بزرگترین دلیلی که بازیهای PSVR 2 به حداکثر پتانسیل بصری خود نرسیدند، ابزارهای توسعه نرمافزاری بود که برای پرایمتایم آماده نبودند. اکنون، به نظر میرسد سونی بالاخره همه چیز را به دست آورده تا این بازیها را به یک تجربه خوب تبدیل کند.
منبع: MSN