تغییر در تبلیغات آنلاین با هوش مصنوعی مولد (generative A.I)
اندکی پس از اینکه ChatGPT در سال گذشته وارد بازار شد و به دلیل توانایی خود در در پاسخ به سؤالات کاربران همانند انسان سرفصل خبرها را به خود اختصاص داد، Shane Rasnak کهنه کار بازاریابی دیجیتال شروع به کار در زمینه هوش مصنوعی کرد.
به عنوان فردی که در ایجاد کمپینهای تبلیغاتی آنلاین برای مشتریان، حرفهای ایجاد کرده بود، دید که هوش مصنوعی مولد چگونه میتواند صنعت مربوط به تبلیغات را متحول کند.
راسناک در حال کار با ابزارهای مولد هوش مصنوعی مانند Midjourney است که اعلانهای متنی را به تصویر تبدیل میکند، او سعی میکند تصاویری جذاب را برای همراهی با تبلیغات فیسبوک ایجاد کند. راسناک گفت که این نرم افزار مخصوصاً برای افرادی که سابقه طراحی گرافیکی ندارند مفید است و میتواند در کنار ابزارهای ویرایش گرافیکی محبوب Canva و Adobe’s Photoshop به شما کمک کند.
اما راسناک در این قطار تنها نیست.
متا، آلفابت و آمازون، رهبران تبلیغات آنلاین، همگی شرط بندی میکنند که هوش مصنوعی مولد در نهایت هسته اصلی تجارت آنها خواهد بود. آنها اخیراً محصولات خود را معرفی کردهاند یا برنامههایی را برای توسعه ابزارهای مختلف برای کمک به شرکتها برای ایجاد آسان تر پیامها، تصاویر و حتی ویدیوها برای پلتفرمهای مربوطه خود اعلام کردهاند.
محصولات آنها عمدتاً هنوز در مراحل آزمایشی هستند و در برخی موارد به دلیل عجله در عرضه شدن به بازار مورد انتقاد قرار گرفتهاند، اما کارشناسان تبلیغات به CNBC گفتند که در کل، هوش مصنوعی مولد گام منطقی بعدی در تبلیغات آنلاین هدفمند است.
در ماه می، متا مجموعه آزمایشی AI Sandbox خود را برای شرکتها اعلام کرد تا راحتتر از نرمافزار هوش مصنوعی مولد برای ایجاد تصاویر پسزمینه و آزمایش با نسخههای تبلیغاتی مختلف استفاده کنند. این شرکت همچنین بهروزرسانیهایی را برای سرویس Meta Advantage خود ارائه کرد که از یادگیری ماشینی برای بهبود کارایی تبلیغات در برنامههای اجتماعی مختلف خود استفاده میکند.
متا مجموعه Advantage را برای شرکتها ارائه کرده است تا عملکرد بهتری از کمپینهای خود پس از اپل داشته باشند.
برای مثال، یک شرکت دوچرخه سواری میتواند کاربران فیس بوک در یوتا را با نمایش گرافیکهای ایجاد شده توسط هوش مصنوعی از افرادی که در درهها دوچرخه سواری میکنند، هدف قرار دهد، در حالی که کاربران در سانفرانسیسکو میتوانند دوچرخه سوارانی را نشان دهند که در حال عبور از پل گلدن گیت هستند. متن آگهی میتواند بر اساس سن و علایق فرد تنظیم شود.
بر اساس اطلاعاتی که توسط شرکت بازاریابی آنلاین Varos با CNBC به اشتراک گذاشته شده است، سرویس Advantage متا در میان خرده فروشانی که از آن برای تبلیغات خرید اتومات استفاده میکنند، مورد توجه قرار گرفته است.
دادههای Varos نشان میدهد که در ماه می۲۰۲۳، تقریباً ۲۱۰۰ شرکت ۴۷ میلیون دلار یا حدود ۲۷.۵ درصد از مجموع بودجههای ماهانه متا تبلیغاتی خود را روی Advantage+ خرج کردند. یک ماه قبل، این شرکتها 26.6 درصد از بودجه خود یا 44.9 میلیون دلار را به Advantage+ اختصاص دادند.
آگوست گذشته، زمانی که متا به طور رسمی تبلیغات خرید اتوماتیک Advantage+ خود را معرفی کرد، شرکتها کمتر از 1% از هزینه تبلیغات متا خود را به این پیشنهاد اختصاص دادند.
یاردن شاکد (Yarden Shaked)، مدیر عامل Varos گفت این افزایش نشان میدهد که فیسبوک در متقاعد کردن تبلیغکنندگان به تکیه بر فناوری تبلیغات خودکار خود موفق شده است.
به طور مشابه، راسناک گفت که ابزار Midjourney هنوز در مورد تولید تصاویر واقعی که میتواند در یک آگهی آنلاین گنجانده شود «کاملاً وجود ندارد»، اما در ایجاد «طرحهای کارتونی» این ابزار مؤثر است.
جی پتیسال (Jay Pattisall)، تحلیلگر Forrester، گفت که چندین مساله بزرگ مانع از تأثیر مستقیم هوش مصنوعی مولد بر صنعت تبلیغات آنلاین میشود.
یک مساله ایمنی برند است. شرکتها، کمپینهای برونسپاری غیرایده آل برای هوش مصنوعی مولد هستند، که میتواند تصاویر و عباراتی را تولید کند که منعکسکننده سوگیریهای خاصی است یا توهینآمیز و نادرست است.
در اوایل سال جاری، بلومبرگ نیوز دریافت که تصاویر ایجاد شده توسط هوش مصنوعی از ابزار محبوب Stable Diffusion کلیشههایی را منعکس میکند مانند این مساله که افرادی با رنگ پوست تیرهتر برای عناوینی مانند «کارگر فستفود» یا «مددکار اجتماعی» و افراد با رنگ پوست روشن تر به مشاغل پردرآمد مرتبط میشوند.
اسکات مککلوی (Scott McKelvey)، نویسنده و مشاور قدیمی بازاریابی، محدودیتهای دیگری را در مورد کیفیت خروجی ذکر کرد. مک کلوی بر اساس تجربه محدود خود با ChatGPTگفت که این فناوری میتواند محتوای نسبتاً عمومی را از اطلاعاتی که در حال حاضر وجود دارد استخراج کند و ارائه دهد. اما هیچ دیدگاه متمایزی وجود ندارد؛ در حالی که برخی از ابزارها ادعا میکنند که میتوانند صدای برند شما را بر اساس درخواستها و ورودیهای شما یاد بگیرند.
سخنگوی متا در ایمیلی گفت که این شرکت تحقیقات گستردهای را برای کاهش سوگیری در سیستمهای هوش مصنوعی خود انجام داده است. علاوه بر این، این شرکت گفت که ابزارهای ایمنی برند را در اختیار دارد تا به تبلیغکنندگان کنترل بیشتری بر مکان نمایش آنلاین تبلیغاتشان بدهد و هر گونه محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی را که قوانین آن را نقض کند، حذف خواهد کرد.
سخنگوی متا افزود که با ورود چت باتهای جدید و سایر ابزارهای خودکار به بازار، صنعت باید راههایی برای مقابله با چالشهای جدید برای استقرار مسئولانه هوش مصنوعی در تولید بیابد و متا قصد دارد در خط مقدم این کار باقی بماند.
استیسی رید (Stacy Reed)، مشاور تبلیغات آنلاین و تبلیغات فیس بوک، هوش مصنوعی مولد را «نقطه شروع» خوبی توصیف کرد، اما گفت که شرکتها و بازاریابان هنوز باید استراتژی پیامرسانی برند خود را اصلاح کنند و بر محتوای عمومی تکیه نکنند. او توضیح داد که هوش مصنوعی مولد هنگام تولید محتوا مانند یک استراتژیست انسانی «فکر نمیکند» و اغلب به یک سری دستورات برای اصلاح متن متکی است.
بنابراین، شرکتها نباید صرفاً به فناوری تکیه کنند و باید بدانند که چه موضوعاتی بر مخاطبان مختلف تاثیرگذار است یا چگونه کمپینهای بزرگ را در چندین پلتفرم اجرا کنند.