AD

بررسی بازی diablo 4

0 2,414

کمتر پلیری وجود دارد که با شرکت بلیزارد آشنایی نداشته باشد. وقتی‌که به کلمه بلیزارد فکر می‌کنیم، بازی‌هایی همچون دیابلو، وارکرفت، استارکرفت و حتی اورواچ به عنوان نسخه‌ای جدیدتر به ذهنمان خطور می‌کند. شاید عده‌ای بگویند که بلیزارد همیشه عملکرد خوبی نداشته است و خب درست هم می‌گویند! درست در زمان انتشار نسخه سوم از سری بازی‌های وار کرفت بود که میزانی از شهرت بلیزارد لکه‌دار شد. در واقع درست در چنین زمانی بود که طرفداران به این نتیجه رسیدند که حتی کمپانی‌های بزرگی با شهرت طولانی مدت می‌توانند دچار اشتباهات سهمگینی در بازی سازی شوند. به همین جهت طرفداران پس از این اتفاق، اندکی درمورد سرنوشت نسخه چهارم از سری بازی‌ها دیابلو دچار تردید و شک شده بوند؛ اما آیا واقعا دیابلو 4 نسخه افتضاحی است؟ آیا این بازی می‌تواند تجربه‌ای به یادماندنی را برای طرفداران رقم بزند؟ برای پاسخ دادن به این سوالات بهتر است که به شکل مفصل این بازی را بررسی کنیم. در ادامه همراه ما باشید.

داستان بازی Diablo IV

داستان-بازی-Diablo-IV

داستان نسخه چهارم دیابلو، درست 50 سال پس از اتفاقات نسخه سوم روایت می‌شود. این بار باید شخصیت لیلیث را در ماجراجویی جدید و جالب همراهی کنیم. از همین ابتدا باید به این نکته اشاره کنیم که بازی دیابلو از دیرباز به علت پیچش داستانی و روایت تمیزی که دارد شناخته می‌شود. این مجموعه بازی تلاش می‌کند تا تقابلی از نیروهای بهشتی و جهنمی را به شکلی کاملا مدرن به تصویر بکشد. اما نکته بسیار مهمی که درباره قسمت چهارم از سری بازی‌های دیابلو وجود دارد این است که این بار مخاطبین قدیمی و گیمرهای جدید با مدل متفاوتی از روایت و داستان گویی طرف هستند. در واقع این‌بار به علت پیش درآمد بودن بازی، مخاطبین جدید و قدیمی خیلی بهتر می‌توانند با این بازی ارتباط گرمی برقرار کنند.

خبری از سه شیطان بزرگ نیست

سه-شیطان-بزرگ-در-Diablo IV

بله شاید تعجب کنید، اما این بار خبری از سه شیطان بزرگ مجموعه بازی‌ های دیابلو یعنی بیل، دیابلو و مفسیتو نیست. همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، بار اصلی داستان بر روی دوش دختر مفسیتو یعنی لیلیث گذاشته شده است. جالب است بدانید که سازندگان تلاش کردند که لیلیث به مانند سه خبیث قبلی در سری بازی های دیابلو، تنها یک شخصیت آنتاگونیست و سراسر شر و منفی بودن نباشد. در واقع شخصیت لیلیث بسیار پیچیده بوده و همین موضوع باعث شده است تا طرفداران این مجموعه، این بار با شخصیتی بسیار کارازماتیک و قوی روبرو شوند.

شک دشمن پیروزی است

دشمن-پیروزی-در-بازی-Diablo IV

در دقایق ابتدایی بازی، لیلیث آن‌چنان خود را محق و برتر نشان می‌دهد که پلیر ممکن است برای لحظاتی حتی به حضور خود به عنوان شخصیت مثبت داستان شک کند! در برخی از سکانس‌ها و رویارویی‌هایی که با این شخصیت دارید، ممکن است مجذوب منطق حرف‌ها و سخنان لیلیث بشوید. جالب است بدانید که در یک نظرسنجی آنلاین که در این رابطه انجام شد، بسیاری از پلیرها به این موضوع اشاره کردند که بسیار تحت تاثیر سخنان لیلیث قرار گرفته بودند. این تاثیرگذاری حتی تا اندازه‌ای بود که طرفداران اشاره کردند اگر امکانش بود که تصمیماتی در جهت منافع لیلیث بگیریم، یک لحظه هم صبر نمی‌کردیم!

بنابراین می‌توان گفت که پیچیدگی و منطق بسیار عالی شخصیت منفی داستان باعث شده تا دیابلو 4 فراتر از سه نسخه گذشته خود و بسیاری از بازی‌های روز عمل کند.

داستان و میان پرده‌‌های سینمایی

میان-پرده‌‌های-سینمایی-در-بازی-دیابلو-4

بلیزارد با استفاده از المان‌هایی مانند گفتگو با شخصیت‌های مختلف و جستجوی مدارک در محیط بازی، بخش زیادی از داستان را از طریق میان پرده‌های سینمایی روایت می‌کند. نکته بسیار خوبی که وجود دارد این است که کیفیت این میان پرده‌ها بسیار بالاست و بسیاری از ویدئوهای استفاده شده با کارگردانی و تصویرپردازی فوق العاده‌ای که دارند شما را میخکوب خواهند کرد. بسیاری از نبردهای حماسی در طول همین میان پرده‌های سینمایی اتفاق می‌افتند. برخی از مخاطبین و منتقدین، این نبردهای افسانه‌ای را بهترین و مهم‌ترین بخش در روایت داستان نسخه چهارم دیابلو می‌دانند.

آیا پلیرهای جدید می‌توانند با Diablo IV ارتباط برقرار کنند؟

ارتباط-پلیرها-با-دیابلو-4

همانطور که پیش‌تر به این موضوع اشاره کردیم، نسخه چهارم از سری بازی های دیابلو داستان پردازی بسیار منعطفی دارد. فرقی ندارد که شما از طرفداران پروپاقرص این مجموعه باشید یا آن‌که به تازگی به شکل ناگهانی تصمیم گرفته باشید که بازی را امتحان کنید، درهر دو صورت دیابلو حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. روایت داستان با کمک میان پرده‌های سینمایی به گونه‌ای است که شما اطلاعات زیادی درمورد دنیای دیابلو کسب خواهید کرد. بنابراین اگر تازه با این بازی آشنا شده‌اید، نیازی نیست تا نگرانی به دل خود راه دهید.

شخصیت‌ها و داستان بازی

شخصیت-ها-و-داستان-بازی-Diablo-IV

شخصیت های مهم و پررنگ زیادی را در داستان بازی دیابلو می‌توانید مشاهده کنید. اگرچه دکارد کین معروف در بازی حضور ندارد؛ اما هورادریمی به نام لوراث به زیبایی هرچه تمام‌تر جای او را پر کرده است. شخصیت های دیگری مانند دونان و نایرِل نیز وجود دارند که هرکدام حداقل یکبار به بدترین و دردناک‌ترین شکل ممکن با آنتاگونیست بازی یعنی لیلیث دیدار کرده‌اند. به همین جهت این دو در این ماجراجویی پر فراز و نشیب برای شکار لیلیث، همراه شخصیت اصلی شده‌اند. جالب است بدانید که تمام شخصیت‌های موجود در بازی به موارد گفته شده ختم نمی‌شوند بلکه در طول بازی با شخصیت‌های دیگری روبرو خواهید شد که بدون شک آرزو خواهید کرد که ای کاش هیچوقت این دیدار شکل نمی‌گرفت!

شیطان یا فرشته بودن؟ مسئله این است!

شیطان-یا-فرشته-بودن-Diablo-IV

پاسخ سوال این است که شما نه شیطان هستید و نه فرشته! در واقع در دنیای دیابلو، لیلیث محلی به نام محراب را ایجاد کرده است تا پناهگاهی امن برای افرادی باشد که از مبارزه میان بهشتیان و جهنمیان فرار کرده‌اند. شما یکی از فرزندان افرادی هستید که در این محراب زندگی می‌کردند و نه فرشته محسوب می‌شوند و نه شیطان! جالب است بدانید که شما از نژاد نفلیم هستید یعنی نیمی فرشته و نیمی شیطان( به درستی مانند بازی Devil May Cry، که در آن شخصیت اصلی بازی به همراه برادرش نفلیم بودند). ساکنان محراب شما را به مرگ محکوم کرده‌اند اما مادر شما یعنی لیلیث از مرگ شما جلوگیری می‌کند و شما به دنیای نیستی تبعید می‌شوید. پس دقیقا یک فضای دیالکتیک در اینجا ایجاد می‌شود. زنی که پیش‌تر مادر شما بوده و از شما در برابر محکوم شدن توسط افراد محراب دفاع کرده است، حالا شما به محلی دور تبعید کرده است. درواقع آن‌که زمانی نیازهای شما را برآورده می‌کرد حالا تبدیل به بزرگ‌ترین ناکام کننده شما در زندگی شده است!

جمع بندی درمورد داستان Diablo IV

باتوجه به نکاتی که درمورد بازی دیابلو 4 توضیح دادیم، فکر می‌کنیم که کاملا این قضیه برایتان روشن شده باشد که نسخه چهارم از سری بازی‌های دیابلو چه داستان پردازی دقیقی دارد. داستان در این نسخه نسبت به سری‌های قبلی تاریک‌تر، حماسی‌تر و بهتر به نظر می‌رسد. درنهایت باید گفت که داستان این بازی حتی پایان بندی خوبی را به پلیرها هدیه می‌دهد و می‌تواند کاملا انتظارات آن‌ها از نظر تجربه بازی ایده آل را برآورده کند.

جهان و محیط بازی دیابلو 4

جهان-و-محیط-بازی-Diablo-IV

بازی دیدنی و پر انتظار Diablo IV جدای از داستان، حرف‌های زیادی درمورد گیم پلی برای گفتن دارد. محیط بازی بسیار بزرگ و وسیع است و با کمک 5 منطقه با نام‌های Kehijstan، Scosglen، Dry Steppes، Fractured Peaks و Hawezar فضای بسیار خیره کننده و متفاوتی را در روبروی چشمان شما به نمایش می‌گذارد. در هر منطقه از بازی، رمز و رازهایی نهفته است که شما بایستی تلاش کنید هر یک از آن‌ها را به زیبایی هرچه تمام‌تر کشف کنید. نکته جالب دیگری که درمورد محیط بازی وجود دارد این است که آب‌وهوای هر منطقه متفاوت است. سازندگان تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا با خلق نقشه‌ای پر از جزئیات و ظرافت‌های بی‌نظیر، تجربه اثری لذت بخش و دیدنی را به مخاطبین خود هدیه دهند. گاهی اینقدر محیط بازی زیباست که طرفداران از نبود قابلیت فوتو مود شاکی می‌شوند. آن‌ها عقیده دارند که اگر نسخه چهارم دیابلو دارای چنین قابلیتی بود، می‌توانستند عکس‌های بسیار خوبی تهیه کنند.

نورپردازی و کیفیت محیط

نورپردازی-بازی-Diablo-IV

نورپردازی و کیفیت فریم‌های به کار رفته برای به تصویر کشیدن محیط، زمانی خودشان را نشان می‌دهند که به جسدهای خونی افتاده شده بر روی زمین نگاه می‌کنید. یکی از منتقدین پیش‌تر گفته بود که واقعا دیابلو با خون معنا پیدا می‌کند! هنگامی‌که اجساد خونی بر روی زمین افتاده‌اند، شما می‌توانید نور باشکوه و اندکی را در میان تاریکی عظیم مشاهده کنید. در واقع به واسطه همین نورپردازی خیره کننده است که باعث شده است تا تعدادی از طرفداران سری مجموعه بازی‌ های دیابلو، قسمت چهارم را بهترین قسمت تولید شده از نظر کیفیت و دقت به جزئیات بدانند.

نگاهی دقیق به جهان بازی

حال که صحبت از بازی دیابلو 4 از ابعاد مختلف است، بهتر است تا نیم نگاهی به جهان بازی داشته باشیم. شما بازی را در منطقه Fractured Peaks آغاز می‌کنید. این منطقه بسیار سردسیر، برفی و صعب العبور است. منطقه Fractured Peaks، هفت مکان بسیار مهم دارد و درمجموع 35 ماموریت جانبی با تنوع بسیار جالب را پیش روی شما قرار می‌دهد. ممکن است با خود بگویید در چنین منطقه بزرگی، آیا مجبور هستیم تمام مسافت را پیاده طی کنیم؟ پاسخ چنین سوالی خیر است. هنگامی که وی‌پوینت‌ها را در بازی فعال کنید، می‌توانید به راحتی هرچه تمام‌تر از گوشه‌ای به گوشه دیگر به سرعت سفر کنید. نکته جالب دیگری که در ارتباط با این منطقه وجود دارد، این است که شما می‌توانید حاکمیت مذهبی‌ها و کلیسا را به خوبی مشاهده کنید.

هنگامی‌که از منطقه Fractured Peaks گذر کنیم، به منطقه خشک و بیابانی Kehijstan خواهیم رسید. این منطقه روزگاری به عنوان یکی از متمدن‌ترین بخش‌های زندگانی بشریت شناخته می‌شده است؛ اما حالا این منطقه در زیر سیلی از شن در گرم‌ترین حالت خود فرو رفته است. در این بخش شما می‌توانید با پرداختن به 44 ماموریت فرعی، آیتم‌ها و تجارب مختلفی را کرکتر خود کسب کنید.

آهسته آهسته هنگامی‌که از این منطقه فاصله می‌گیرید، با بخشی به مانند اسکاتلند کنونی روبرو می‌شوید. منطقه جدید Scosglen نام دارد. این منطقه آب و هوایی ساحلی و بسیار باران خیز دارد. در این قسمت شما می‌توانید خانه دروید‌ها را مشاهده کنید و با در اختیار داشتن 8 عدد وی‌پوینت، به راحتی با سرعت هرچه تمام‌تر از منطقه‌ای به منطقه دیگر بروید.

کمی جلوتر که برویم به منطقه جادوگران یعنی Hawezar خواهیم رسید. این بخش پر از مرداب‌ها و گیاهان سمی است که با یکلحظه غفلت می‌توانید جان خود را در اختیار آن‌ها قرار دهید. 49 ماموریت فرعی برای به دست آوردن برخی از آیتم‌های مهم در این منطقه بسیار دارک و تاریک گنجانده شده است.

منطقه آخر بازی Dry Steppes نام دارد. در این محل شما می‌توانید تعداد بسیار زیادی صخره و مراتع خشک را مشاهده کنید. ساکنان این منطقه چندان اهل صلح نیستند و حاضر هستند که برای بقا و به دست آوردن مادیات دست به هر کاری بزنند.

اگر تصور می‌کنید که در تمامی این منطقه‌ها به راحتی و به دور از هرگونه خطری می‌توانید قدم بزنید، بایستی بگوییم که اشتباه می‌کنید! در هر منطقه مجموعه‌ای خاص از اهریمن‌ها و شیاطین وجود دارند که منتظر هستند تا هر لحظه شما را به طریقی به چالش بکشند. تنوع این اهریمن‌ها آن‌قدر زیاد است که شما لحظه‌ای در طول بازی تصور ثبات و یکنواختی را نخواهید کرد.

کلاس‌های شخصیتی

کلاس-های-شخصیتی-بازی-Diablo-IV

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که دیابلو 4 را از سری‌های قبلی متمایز می‌کند، قابلیت کلاس‌های مختلف برای تجربه بازی است. در این نسخه از بازی‌های دیابلو، شما به 5 کلاس شخصیتی دسترسی دارید. هر یک از این کلاس‌ها با ظرافت و زیبایی خاصی طراحی شده‌اند که شما را وسوسه خواهند کرد که آن‌ها را انتخاب کنید. گاهی تجربه کلاس جدید شخصیتی مانند این است که دوباره بازی جدیدی را آغاز کنید!

سطوح و ارتقا شخصیت بازی

ارتقا شخصیت-در-بازی-دیابلو-4

دیابلو 4 برخلاف بسیاری از بازی‌های امروزی، انعطاف خارق العاده‌ای را به نمایش می‌گذارد. در واقع در این بازی شما با ارتقا کرکتر خود با کسب اکس‌پی یا پرداخت درون برنامه‌ای، می‌توانید تفاوت‌های زیادی را در بازی رقم بزنید. به عنوان مثال هنگامی که به سطوح بالاتر کرکتر یعنی لول 50 به بالا می‌رسید، می‌توانید به سطوح بالاتری در جهان بازی برای مبارزه دست پیدا کنید. جالب است بدانید که هرچقدر لول شما بالاتر برود، دشمنان قوی‌تر و سخت‌تری روبروی شما قرار خواهند گرفت.

نقطه ضعف بزرگ بازی

اگر از تمامی موارد گفته شده گذر کنیم، بهتر است به یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف بازی اشاره کنیم. پس از آن‌که بازی را به اتمام می‌رسانید، مجموعه مراحلی تحت عنوان درخت زمزمه‌ها برای شما باز می‌شود. در این مجموعه مراحل شما بایستی با چالش‌های مختلفی روبرو شوید و هر یک از این‌ چالش‌ها می‌توانند منبع قدرت خاصی را در اختیار شما قرار دهند. نکته‌ای که در ارتباط با درخت زمزمه‌ها وجود دارد این است که ممکن است پس از مدتی تصور کنید که بازی چیز چندانی برای گفتن ندارد. در واقع ممکن است تعدادی از این مراحل برای شما حالا تکراری و مشابه مراحل فرعی بازی به نظر برسند. اما اگر بخواهیم منصف باشیم، این مقدار تکراری بودن به میزانی نیست که در ذوق شما بزند و نخواهید بازی را ادامه دهید. دیابلو 4 برخلاف بسیاری از بازی‌ها توانسته‌ است آن پویایی و تنوع در چالش‌ها و مراحل را به طرق مختلف حفظ کند.

گرافیک بازی دیابلو 4

گرافیک-بازی-Diablo-IV

بازی از منظر فنی گرافیک قابل قبولی دارد. بسیاری از کاربران به این موضوع اشاره کرده‌اند که علی رغم آن‌که چندان سیستم قوی نداشته‌اند اما توانسته‌اند که به راحتی هرچه تمام‌تر این نسخه از بازی را بر روی سیستم عامل شخصی خود تجربه کنند. علاوه بر این موضوع، دیابلو گرافیک محیطی چشم نوازی را به شما عزیزان ارائه می‌دهد. در این بازی شما از دشت‌های بزرگ تا جنگل‌های تاریک و محیط‌های صحرایی را با جزئیات بسیار خارق العاده می‌توانید مشاهده کنید. هنگامی‌که سوار بر اسب خود می‌شوید، می‌توانید لذت گذر از میان زیباترین‌ بخش‌های بازی را تجربه کنید. بنابراین اگر از داستان هم چیزی سردرنیاورید، دیابلو 4 همچنان حرف زیادی از نظر گیم پلی و طراحی محیط بصری برای گفتن دارد.

محدودیت‌های بازی دیابلو 4 در ایران

متاسفانه دیابلو چهار به مانند بسیاری از بازی‌های دیگر برای دسترسی در ایران با مشکلات و دشواری‌های زیادی مواجه است. برای تجربه این نسخه از بازی های دیابلو، شما به ابزارهای واسطه نیاز دارید. برای پی سی بایستی بسیاری از ابزارهای داخلی و خارجی به همراه سرعت خوب اینترنت را چک کنید تا مطمئن شوید که آیا بازی بر روی سیستم شما اجرا می‌شود یا نه.

نمره نهایی ما به بازی

از جمله نقاط قوت بازی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • داستان پرجزییات با روایت عالی و درجه یک
  • کات سین‌های فوق العاده عالی
  • توجه به شخصیت پردازی و تناسب با داستان‌های روایت شده در گذشته
  • گیم پلی بسیار سرگرم کننده که ساعات طولانی شما را مشغول خود خواهد کرد
  • وجود مبارزات نفس‌گیر و بسیار چالشی
  • جهان و محیط بزرگ بازی به همراه ظرافت‌ها و ماموریت‌های بسیار متنوع
  • سیستم ارتقا مهارت کارامد و پرجزییات
  • جزییات صوتی و بصری با‌کیفیت
  • گرافیک خیره کننده
  • اتمسفر تاریک و دلهره‌آور به سبک دیابلو‌های قدیمی
  • کلاس‌های متفاوت و تنوع در تجربه بازی

از جمله نقاط ضعف بازی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گاهی کنترل دوربین سخت و نقاط کور زیاد می‌شوند
  • پایان بندی بازی و محتواهای بعد از پایان می‌توانست بهتر کار شود

جمع بندی

به طور کلی باید گفت که دیابلو 4 دقیقا همان چیزی است که همه انتظار داشتند! بازی با نقش آفرینی و کیفیتی فوق العاده که پا را فراتر گذاشته و داستانی درجه یک را به مخاطب هدیه می‌دهد. در واقع به معنای بهتر می‌توان گفت که دیابلو 4 آن‌قدر سرگرم کننده است که شما می‌توانید ساعت‌های بسیار زیادی مشغول بازی با آن باشید و از گرافیک و محیط چشم نواز و خیره کننده موجود در بازی لذت ببرید. خوشحال می‌شویم تا نظرات یا تجربه خودتان از این بازی را در بخش‌ کامنت‌ها برای ما بنویسید.

نقاط ضعف و قوت بازی
80%
عالی
  • Design
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.