هوش مصنوعی Meta در برابر ChatGPT و Bard
انقلاب هوشمصنوعی با راه اندازی ChatGPT در دسامبر سال گذشته آغاز شد. از آن زمان تا کنون، هوش مصنوعی واژهای است که زیاد شنیده میشود و با وجود تشکیلاتی مانند گوگل، مایکروسافت، اپرا، و بسیاری دیگر هوش مصنوعی برای همیشه باقی میماند. اکنون با پیروی از همین مسیر، متا (فیسبوک سابق) در حال راه اندازی مدل تجاری هوش مصنوعی خود است.
متا به رهبری زاکربرگ در اوایل سال جاری مدل زبان بزرگ (LLM) خود را با نام LLaMa اعلام کرد و در دسترس تعداد کمی از محققان و دانشگاهیان قرار گرفت. اکنون، با عرضه عمومی، متا به دنبال ورود به قطار هوشمصنوعی مولد است و به صفوف گوگل، مایکروسافت و OpenAI میپیوندد. با این حال، متا کارهای زیادی برای انجام دادن خواهد داشت.
به نظر میرسد که متا برای شروع کار مدل هوشمصنوعی خود را open source میسازد. این بدان معناست که جزئیات LLaMa برای دسترسی و اصلاح برای همه در دسترس خواهد بود. این ممکن است یک نقطه تمایز قابل توجه باشد زیرا رقبای آن مانند OpenAI از یک سیستم closed-source پیروی میکنند که در آن کد در دسترس اشخاص ثالث قرار نمیگیرد.
نیک کلگ (Nick Clegg)، رئیس امور جهانی متا در نامهای به فایننشال تایمز نوشت: open source بودن بهترین پادزهر برای ترسهای پیرامون هوشمصنوعی است. این حرکت همچنین به متا در تلاش برای رسیدن به رقبا کمک میکند، زیرا یک مدل باز به شرکتها در هر اندازهای اجازه میدهد تا فناوری را بهبود ببخشند و برنامههای کاربردی برای آن بسازند.
البته باید به این نکته اشاره کرد که open-source بودن به معنای رایگان بودن نیست. بر اساس این گزارش، منبعی در متا فاش کرد که متا در حال برنامه ریزی برای دریافت هزینه از شرکتها است تا به آنها اجازه دهد مدل هوش مصنوعی خود را مطابق با نیازهای خود با استفاده از دادههای اختصاصی تغییر دهند اما متا به طور رسمی در این مورد اظهار نظر نکرده است.
با توجه به آنچه گفته شد، یک مدل هوش مصنوعی تجاری از متا به این معنی است که به زودی محصولاتی مانند اینستاگرام، واتس اپ، Threads، فیسبوک و موارد دیگر قابلیتهای هوشمصنوعی را به دست خواهند آورد. اکنون، فقط گذر زمان نشان میدهد که آیا این قابلیت برای شما به عنوان یک کاربر مفید خواهد بود یا خیر.