AD

لپ تاپ یا کامپیوتر گیمینگ؛ کدام انتخاب بهتری است؟

0 319

در صورتی که شما یک گیمر حرفه‌ای باشید و یا حتی تمایل داشته باشید تا به صورت حرفه‌ای به انجام بازی‌های ویدیویی بپردازید، نیاز به تجهیزات بازی دارید. اگر بخواهیم تجهیزات را دسته‌بندی کنیم، می‌توان گفت که امروزه با استفاده از دستگاه‌های بسیاری می‌توان به انجام بازی ویدیویی پرداخت اما به طور معمول گیمرهای حرفه‌ای بازی ویدیویی را با کنسول و یا کامپیوتر اجرا می‌کنند.

اینکه شما کدام دستگاه را برای اجرای بازی انتخاب می‌کنید به شما و سلیقه‌یتان مرتبط است، اما اگر میان انتخاب لپ تاپ یا کامیپوتر گیمینگ شک دارید، پیشنهاد می‌کنیم در ادامه با ما همراه باشید. زیرا موضوع اصلی این مقاله برای پاسخ به سوال «لپ تاپ یا کامپیوتر گیمینگ؛ کدام انتخاب بهتری است؟» دنبال می‌شود.

از میان لپ تاپ یا کامپیوتر گیمینگ، انتخاب درست کدام است؟

یکی از سوالات مهم در هنگام خرید تجهیزات برای بازی‌های ویدیویی، این است که از میان لپ تاپ یا کامپیوتر گیمینگ، کدام یک برای خرید مناسب‌تر هستند؟ برای پاسخ به این سوال در ابتدا نیاز است که شما نوع نیاز خود را از تجهیزات گیمینگ مورد نظر خود مشخص کرده و در نهایت میزان بودجه‌ای که در اختیار دارید را بدانید.

زیرا در خرید تجهیزات گیمینگ همواره، این قیمت است که تعیین می‌کند کدام مورد را می‌توانید تهیه کنید. با توجه به شرایط اقتصادی امروز موجود در کشور و نوسان و افزایش روزافزون قیمت دلار، متاسفانه تجهیزات کامپیوتری و گیمینگ نیز دچار افزایش قیمت شدیدی شده‌اند که خرید این لوازم را برای بسیاری از افراد سخت یا حتی ناممکن کرده است.

اما اگر بخواهیم بدون توجه به وضعیت قیمت، به پاسخ این سوال بپردازیم، می‌توان گفت که از میان لپ تاپ و کامپیوتر گیمینگ، کامپیوتر انتخاب مناسب‌تری است؛ زیرا کامپیوترها دارای تجهیزات قوی‌تر و بهتری هستند که در هنگام اجرای بازی‌های ویدیویی تفاوت زیادی با یک لپ تاپ خواهند داشت. در نتیجه پاسخ ساده برای این سوال بدون در نظر گرفتن موارد دیگر قطعا کامپیوتر خواهد بود.

لپ تاپ یا کامپیوتر گیمینگتفاوت‌های لپ تاپ و کامپیوتر گیمینگ

برای آشنایی بهتر با کارکرد و کیفیت لپ تاپ و کامپیوتر گیمینگ، بهتر است ویژگی‌های هر کدام را به خوبی مورد بررسی قرار دهیم؛ تا تفاوت‌های این دو به خوبی مشخص شده و شما بتوانید بر اساس این اطلاعات تصمیم بگیرید که کدام یک از این دو سیستم برای اجرای بازی‌های ویدویی شما مناسب‌تر هستند.

ساده‌ترین تفاوت میان لپ تاپ و کامپیوتر گیمینگ را می‌توان در کوچک‌تر و قابل حمل بودن لپ تاپ در مقایسه با کامپیوتر شخصی دانست. همه‌ی شما حتما با لپ تاپ کار کرده‌اید و می‌دانید که سایز کوچک و وزن پایین آن تا چه اندازه پرکاربرد است و در بسیاری از موارد انتخاب مناسب‌تر و به صرفه‌تری محسوب می‌شود. اما تمامی این موارد در سیستم‌های معمولی صدق می‌کند؛

در سیستم‌های مورد نیاز گیمینگ، اگرچه هنوز هم می‌توان ظرافت لپ تاپ و قابل حمل بودن آن را به عنوان یک نکته‌ی مثبت تلقی کرد، اما باید گفت که از نظر کارکرد و کیفیت در اجرای بازی‌ها، هرگز یک لپ تاپ نمی‌تواند به پای کامپیوتر شخصی برسد. همچنین لازم به ذکر است که لپ تاپ‌های گیمینگ به طور معمول از لپ تاپ‌های معمولی سنگین‌تر هستند. تفاوت دیگر لپ تاپ و کامپیوتر گیمینگ را می‌توان در تجهیزات سازنده‌ی آن‌ها دانست که در ادامه هر قسمت را به صورت مجزا بیان خواهیم کرد.

بررسی CPU یا پردازگر مرکزی در لپ تاپ و کامپیوتر گیمینگ

پردازنده‌ی مرکزی در کامپیوتر که با نام اختصاری CPU نیز شناخته می‌شود، نقش مغز را در سیستم ایفا می‌کند. به این معنا که تمامی کارهایی که می‌توان با یک کامپیوتر انجام داد توسط CPU پردازش شده و سپس انجام می‌گیرد. این پردازشگرها می‌توانند دارای توانایی‌های متفاوتی باشند و سرعت و قدرت یک سیستم در ابتدا به توانایی پردازشگر مرکزی آن وابسته خواهد بود.

حال اگر تصور کنیم که برای یک لپ تاپ و کامپیوتر گیمینگ، پردازشگر یکسانی بسته شده باشد، باز هم در عمل، کیفیت عملکردی که از کامپیوتر دریافت می‌کنید، لپ تاپ با پردازشگر مرکزی یکسان نمی‌تواند ارائه کند. این موضوع به این دلیل است که توانایی CPU به تنهایی تعیین کننده نیست و سایر تجهیزات استفاده شده در سیستم می‌تواند بر روی عملکرد آن تاثیرگذار باشد.

کامپیوتر گیمینگ توانایی پشتیبانی از حافظه‌ی RAM بالاتری در مقایسه با لپ تاپ می‌باشد که در نتیجه‌ی آن حجم و سرعت اطلاعاتی که می‌تواند در یک زمان ثابت پردازش کند، افزایش می‌یابد. همچنین کیفیت کارت گرافیکی در کامپیوترها بسیار بالاتر از لپ تاپ است. به طور کلی لپ تاپ‌ها از کارت گرافیکی یکپارچه بهره‌مند هستند که در هنگام اجرای بازی‌های مختلف، ضعیف عمل می‌کنند.

لپ تاپ یا کامپیوتر گیمینگبررسی سیستم خنک کننده در لپ تاپ و کامپیوتر گیمینگ

از دیگر تجهیزاتی که سیستم‌های گیمینگ به طور ویژه به آن نیاز دارند، سیستم خنک کننده است. در حالت کلی سیستم‌های معمولی نیز با فعالیت پردازشگرها دچار افزایش دما می‌شوند. برای جبران این افزایش دما و عدم آسیب به سایر تجهیزات، سیستم نیاز به فن‌های خنک کننده دارد.

در تجهیزات گیمینگ اما دما به میزان بیشتری بالا می‌رود به همین علت سیستم را با توان حرارتی بالاتری می‌سازند که این توان حرارتی بیشتر نیاز به سیستم خنک کننده‌ی قوی‌تری نیز خواهد داشت. هر چه فن‌های خنک کننده بزرگ‌تر و قوی‌تر باشند، لپ تاپ و کامپیوتر شما سنگین‌تر خواهند شد.

پرادزنده لپ‌تاپ RTX 3070 که برای دو توان حرارتی ساخته شده است، برای استفاده در لپ تاپ بهینه شده‌اند و می‌توان گفت که لپ تاپ‌های مدرن امروزی در مقایسه با گذشته بسیار پیشرفت داشته و کم‌صداتر، سبک‌تر و همچنین سریعتر‌ کار می‌کنند، اما با این وجود هنوز در مقایسه با کامپیوترهای شخصی راه درازی در پیش دارند.

بررسی پردازنده‌ی گرافیکی در لپ تاپ و کامپیوتر گیمینگ

از دیگر اجزای اصلی سازنده‌ی لپ تاپ و کامپیوتر گیمینگ، پردازنده‌ی گرافیکی است که در کیفیت تصاویر ارائه کننده نقش کلیدی ایفا می‌کند. در مقایسه‌ی این دو مورد نیز باید گفت که لپ تاپ‌ها به علت استفاده از کارت‌های گرافیکی کوچک‌تر، توانایی ارائه‌ی تصاویر بسیار باکیفیتی که در کامپیوتر با کارت گرافیکی بسیار بزرگ و حجیم ایجاد می‌شود را ندارند. در نتیجه در این مورد نیز یک لپ تاپ حتی با دارا بودن یک پردازنده‌ی گرافیکی یکسان با کامپیوتر باز هم توانایی پایین‌تری نشان خواهد داد.

این امر، به این علت رخ می‌دهد که تعداد هسته‌های استفاده شده در ساخت کارت گرافیکی برای کامپیوتر شخصی 5888 تا است در صورتی که همین کارت در لپ تاپ می‌تواند تا 5120 هسته داشته باشد. این تعداد هسته برای پردازنده‌ی گرافیکی جدید و پرقدرت RTX 3070 محاسبه شده است.

اگرچه پیکربندی حافظه ۸ گیگابایتی GDDR6 در هر دو مورد می‌تواند یکسان باشد؛ با این حساب می‌توان گفت که یک لپ تاپ عملکردی حدود 30 درصد ضعیف‌تر از کامپیوتر شخصی با پردازنده‌ی گرافیکی یکسان نشان می‌دهد.

آیا در لپ تاپ و کامپیوتر گیمینگ، امکان ارتقا وجود دارد؟

یکی دیگر از سوالات اساسی که افراد در هنگام خرید سیستم گیمینگ با آن مواجه می‌شوند، این است که آیا امکان ارتقای سیستم در آینده وجود دارد یا خیر. باید بدانید که در لپ تاپ قابلیت ارتقای سیستم با توجه به نوع ساختار و یکپارچه بودن تجهیزات نصب شده، بورد اصلی و طراحی برخی از تراشه‌های خاص، وجود ندارد. به همین علت شما هر آن چه از لپ تاپ گیمینگ خود توقع دارید را باید در هنگام خرید به خوبی بشناسید.

بر عکس لپ تاپ، کامپیوتر گیمینگ در هر زمان با توجه به نیاز و بودجه‌ی شما امکان ارتقا در بخش‌های مختلف سخت‌افزاری خود را دارد. با این تفاسیر می‌توان گفت که عمر یک لپ تاپ گیمینگ در نهایت تا چند سال است و پس از آن نیاز به خرید یک سیستم جدید خواهید داشت. اما با خرید کامپیوتر می‌توانید به راحتی در هر زمان هر قطعه‌ای از آن را تعویض کرده و مدت زمان بسیار بیشتری از آن استفاده کنید.

لپ تاپ یا کامپیوتر گیمینگهزینه‌ی خرید لپ تاپ و کامپیوتر گیمینگ تا چه اندازه متفاوت است؟

در حالت نرمال باید گفت که تهیه‌ی قطعات مناسب از یک کامپیوتر و اسمبل کردن آن، از نظر هزینه بسیار پایین‌تر از خرید یک لپ تاپ گیمینگ خواهد شد. اما به علت وجود تحریم‌های فراوان و عدم دسترسی مناسب به بازارهای جهانی برای خرید بهترین قطعه، ممکن است این پاسخ در کشور ما کمی متفاوت‌تر باشد.

به این معنا که خرید یک لپ تاپ گیمینگ از نظر هزینه به صرفه‌تر است. به ویژه که برخی از برندهای موجود در بازار همچون ایسوس و لنوو می‌توانند با عملکرد خوب، از نظر هزینه نیز بسیار مناسب تمام شوند. اما اگر برای هزینه مشکلی ندارید، توصیه‌ی ما این است که کامپیوتر را انتخاب کنید.

جمع‌بندی و سخن پایانی

در این مقاله که برای پاسخ به سوال «لپ تاپ یا کامپیتر گیمینگ؛ کدام انتخاب بهتری است؟» خدمت شما عزیزان ارائه شد، به بررسی عوامل مختلفی در هر دو گزینه پرداختیم تا بتوانید با کمک آن‌ها برای انتخاب سیستم گیمینگ مناسب خود اقدام نمایید.

لازم است بدانید که تفاوت‌های ذکر شده در این مقاله ممکن است برای استفاده‌ی معمولی و یا اجرای بازی‌های ویدیویی سبک به چشم نیاید، اما در هنگام اجرای بازی‌های سنگین‌تر که برای پردازش نیاز به سیستم قوی‌تری دارند، تفاوت بسیاری را میان لپ تاپ و کامپیوتر حتی با قطعات یکسان شاهد خواهید بود. در نتیجه بسته به نوع نیاز و میزان بودجه‌ی می‌توانید بهترین انتخاب را در هنگام خرید انجام دهید.

همچنین بخوانید: معرفی هدفون و هدست مناسب گیمینگ

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.