AD

ایسوس در برابر Alienware: نبرد مانیتورهای بازی OLED

0 143

تنها در عرض چند ماه، OLED دنیای مانیتورهای بازی را پر کرده است و در این میان دو مدل بالاتر از سایرین هستند: Alienware 34 QD-OLED  و ROG Swift OLED 27 ایسوس.

Asus ROG Swift OLED 27 در مقابل  Alienware 34 QD-OLED:

بر اساس مشخصات

مانیتور-آلینوار-Alienware-34-در-مقابل-مانیتور-ایسوس-راگ-سویفت-27

قیمت گذاری و وضعیت در دسترس بودن

قیمت-مانیتور-الینوار34-و-قیمت-مانیتور-ایسوس-راگ-27

اگر Alienware نمایشگر خود را به روز نمی کرد، فاصله قیمتی زیادی بین Asus ROG Swift PG27AQDM و Alienware 34 QD-OLED  وجود داشت. اما در حال حاضر شما می توانید هر دو نمایشگر را با قیمت یکسان داشته باشید: 1000 دلار.

ROG Swift PG27AQDM در همه جا به فروش رفته است. گهگاه با قیمتی در حدود 1300 دلار در آمازون نمایش داده می‌شود و گاهی با قیمت 1200 تا 1500 دلار در eBay موجود است و احتمالاً چندین ماه طول می‌کشد تا تعدادی به قیمت 1000 دلار عرضه شوند.

گزینه های جایگزینی وجود دارد، یعنی LG UltraGear OLED 27 و Corsair Xeneon OLED 27، که هر دو از پنل OLED مشابه PG27AQDM استفاده می کنند و با قیمت 1000 دلار در دسترس هستند.

قیمت-مانیتور-آلینوار-Alienware-34

Alienware 34 QD-OLED پس از گذشت چندین ماه پس از عرضه، مشکل موجودی ندارد. نه تنها در دسترس است، بلکه ارزانتر از زمانی است که عرضه شد. قیمت این نمایشگر 1400 دلار بود، اما اکنون می توانید با قیمت 1000 دلار یکی را انتخاب کنید.

البته این مربوط به AW3423DWF است که به عنوان نسخه FreeSync Alienware 34 QD-OLED شناخته می شود. همچنین نسخه‌ای با G-Sync Ultimate انویدیا موجود است که refresh rate را از 165 هرتز به 175 هرتز و قیمت آن را به 1200 دلار افزایش می‌دهد.

نسخه‌های FreeSync و G-Sync اساساً یکسان هستند. اگر اعتبار انویدیا را می‌خواهید، می‌توانید کمی بیشتر هزینه کنید، اما هر دو نسخه از نرخ تازه سازی متغیر در پردازنده‌های گرافیکی AMD و Nvidia پشتیبانی می‌کنند، و اگرچه نسخه FreeSync نرخ تازه‌سازی پایین‌تری دارد، احتمالاً تفاوتی را در حین استفاده متوجه نخواهید شد.

OLED ها یکسان نیستند

مانیتور-ایسوس-راگ-سویفت-27

Alienware 34 QD-OLED و Asus ROG Swift PG27AQDM اکثر مانیتورها را از نظر کیفیت تصویر پشت سر گذاشته اند. هر دوی آن‌ها حول پنل‌های OLED ساخته شده‌اند و اجازه کنترل مستقل روشنایی هر پیکسل را می‌دهند و HDR فوق‌العاده‌ای دارند. تفاوت های مهمی نیز بین آنها وجود دارد.

PG27AQDM یک مانیتور OLEDکه در تمام صفحه نزدیک به 300 nit رسید، در حالی که اکثر پنل های OLED به سختی 200 nit تولید می کنند. همچنین به 931 nit برای 3 درصد از صفحه نمایش رسیده است که به ادعای ایسوس در زمینه brightness نزدیک شده است.

Alienware’s 34 QD-OLED، همانطور که از نامش برمی آید، یک مانیتور QD-OLED است که اگر بخواهیم مختصر توضیح دهیم، می شود گفت که QD-OLED یک پنل OLED را با نقاط کوانتومی ترکیب می‌کند تا این نمایشگر به دست آید. ایده این است که از رنگ‌های مختلف در نقاط کوانتومی همراه با نور پس‌زمینه روشن برای تولید روشنایی بالاتر به‌جای تکیه بر پیکسل‌ها برای تولید رنگ‌های خود استفاده می کنند.

مانیتور-الینوار-34-qd

Alienware 34 QD-OLED بر اساس بررسی ها 270 nit را در سراسر صفحه نمایش عبور می دهد و با این ویژگی از اکثر نمایشگرهای OLED پیشی می گیرد و بانمایشگر PG27AQDM با روشنایی فوق العاده اش مطابقت دارد.

شاخص روشنایی (Brightness) بین نمایشگرها برابر است، اما Alienware 34 QD-OLED در حالت out of the box بسیار بهتر به نظر می رسد. پوشش رنگ بهتری (95% DCI-P3 و 97% AdobeRGB) نسبت به PG27AQDM (97% PCI-P3  و 91% AdobeRGB ) و دقت رنگ بسیار بهتری دارد.

مانیتور ایسوس دارای خطای رنگی بیش از 9 بود (در حالت out of the box )، در حالی که بیشتر مانیتورها کمتر از 2 را در این رابطه دارند. در همین حال، Alienware 34 QD-OLED  دارای خطای رنگی 1.86 بود و تا 600 nit روشنایی بود.

بازی های سینمایی یا رقابتی

خرید-مانیتور-گیم-آلینوار

اگرچه هر دو مانیتور ROG Swift PG27AQDM و Alienware 34 QD-OLED HDR عالی هستند، اما در بازی موارد دیگری علاوه بر کیفیت تصویر سینمایی وجود دارد. بزرگترین تفاوت بین این دو مانیتور نرخ تازه سازی است که بسته به بازی هایی که انجام می دهید این نرخ می تواند متفاوت باشد و تعیین می کند که کدام مانیتور برای کدام بازی مناسب است.

Alienware 34 QD-OLED دارای نرخ تازه سازی 165 هرتز است در حالی که PG27AQDM دارای نرخ تازه سازی 240 هرتز است. اگر از این لحاظ این دو مانیتور را بررسی کنید می بینید که تشخیص تفاوت بین این دو به یک چشم بسیار آموزش دیده نیاز دارد.

لزوماً تفاوتی در ظاهر نیست، اما تفاوت در احساس وجود دارد، به خصوص اگر به شدت با یک بازی خاص هماهنگ باشید. برای مثال، شاید به راحتی بتوانید نمایشگر 240 هرتزی را از نمایشگر 165 هرتزی در Overwatch 2 تشخیص دهید، اما نمی‌توانید تفاوت دو نمایشگر را در Counter-Strike: Global Offensive تشخیص دهید. بنابراین، اگر بازی دارید که در آن بسیار رقابتی هستید و حس و حال آن را می‌دانید، نرخ تازه‌سازی 240 هرتز در PG27AQDM می‌تواند بهتر باشد.

مانیتور-گیمینگ-ایسوس-راگ-سویفت-27

از طرف دیگر، Alienware 34 QD-OLED  یک مانیتور فوق عریض 21:9 است. در بازی هایی که از aspect ratio  برابر با 21:9 پشتیبانی می کنند، هیچ چیز بهتر از میدان دید وسیع تر نیست که شما را در بازی غرق کند. از Final Fantasy XIV تا Destiny 2 تا  Horizon Zero Dawn، میدان دید اضافی شگفت‌انگیز، شما را بازی غرق می‌کند.

با این حال، یک نقطه ضعف در این aspect ratio وجود دارد. برخی از بازی‌ها، به‌ویژه بازی‌های قدیمی‌تر و نسخه‌های مستقل، همچنان در 16:9 نمایش داده می‌شوند. راه‌حل‌هایی برای برخی بازی‌ها از طریق Flawless Widescreen وجود دارد، اما هنوز عناوین زیادی وجود دارد که آن را پوشش نمی‌دهد. علاوه بر این، شما باید با عناصر HUD مبارزه کنید. در برخی از بازی‌ها، مانند Destiny 2، پوشش‌های HUD گاهی اوقات روی 16:9 تنظیم می‌شوند، علی‌رغم این واقعیت که بازی در 21:9 است، و یک برش شدید در لبه صفحه نمایش نشان می‌دهد.

با این حال، اگر شما بیشتر جزو آن دسته از افرادی هستید که یک بازی رقابتی اصلی دارید، مانیتور ROG Swift PG27AQDM  برتری کمی دارد.

عملکرد دسکتاپ

عملکرد-مانیتور-آلینوار-34

وقتی توسط نمایشگر تصویری نشان داده می شود و بعد از تمام شدن نمایش تصویر، بخش هایی از تصویر به صورت موقت روی نمایشگر باقی می ماند. این مشکل مربوط به نمایشگرها را ماندگاری تصویر یا سوختگی (burn-in) می نامند.

هر دو نمایشگر دارای ویژگی های کاهش سوختگی هستند یعنی پس از چند ساعت استفاده، پنل رفرش خواهد شد. این به طور کامل خطر سوختگی را از بین نمی برد، اما به حفظ سلامت مانیتور شما کمک می کند.

همچنین بخوانید: معرفی بهترین مانیتور های گیمینگ

برای مصرف رسانه‌ای، از نمایش‌های تلویزیونی گرفته تا ویدیوهای یوتیوب، بیشتر محتوا به صورت ۱۶:۹ در دسترس است. اگرچه می‌توانید برخی از فیلم‌ها را با نسبت تصویر اصلی 21:9 بیابید، اما بیشتر نوارهای مشکی را در Alienware 34 QD-OLED مشاهده خواهید کرد.

به طور خلاصه، ROG Swift PG27AQDM برای مصرف رسانه است، در حالی که Alienware 34 QD-OLED برای کار کمی مناسب تر است.

دو مانیتور عالی

مانیتورآلینوار34وایسوس-راگ

تفاوت های قابل توجهی بین Alienware 34 QD-OLED و ROG Swift PG27AQDM وجود دارد، اما انتخاب بین آنها به معنی بهتر بودن یکی یا بد بودن دیگری نیست و انتخاب هر کدام از آنها بیشتر به نوع کاری که قرار است با مانیتور انجام شود، بستگی دارد.

Alienware 34 QD-OLED  برای بازی های ایمرسیو (immersive) عالی است. PG27AQDM  در کاربرد رسانه ای، از بازی‌های رقابتی گرفته تا فیلم‌ها انتخاب بهتری است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.