شرکت Valve بازیهای با داراییهای هوش مصنوعی را در Steam بررسی میکند و میگوید اجتناب از نقض حق نسخهبرداری برعهده توسعه دهنده بازی است.
جنجال در مورد محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی برای بازی های ویدیویی شروع به تأثیرگذاری بر بزرگترین پلت فرم توزیع دیجیتال در PC کرده است: یک توسعه دهنده ناشناس اخیراً پستی در reddit در مورد رد بازی خود منتشر کرده و ادعا می کند که شرکت Valve دیگر مایل به انتشار محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی نیست.
Valve در بیانیهای برای PC Gamer و سایر نشریات توضیح داد که با ابزارهای مولد مخالف نیست، اما در عوض نگرانیهای مربوط به کپی رایت در مورد آنها را بسیار جدی میگیرد. در ادامه پاسخی که این شرکت به توسعه دهنده بازی ارائه داده است، آورده شده است:
“پس از بررسی، ما مالکیت معنوی را در [Game Name Here] شناسایی کردهایم که به نظر میرسد متعلق به یک یا چند شخص ثالث است. به ویژه، این بازی [Game Name Here] حاوی داراییهای هنری تولید شده توسط هوش مصنوعی است که به نظر میرسد به مطالب دارای حق نسخهبرداری توسط اشخاص ثالث متکی است. از آنجایی که مالکیت قانونی چنین اثر تولید شده توسط هوش مصنوعی نامشخص است، ما نمیتوانیم بازی شما را در حالی که از هوش مصنوعی بهره گرفته است منتشر کنیم، مگر اینکه بتوانید تأیید کنید حقوق تمام IP استفاده شده در مجموعه دادهای که هوش مصنوعی را برای ایجاد این اثر در بازی آموزش داده است، متعلق به شما است.”
توسعهدهنده میگوید Valve بازی را رد کرد و فرصتی برای ارسال مجدد با حذف تمام محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی ارائه داد.
شرکت Valve در بیانیه خود به PC Gamer گفت: “امکان استفاده از هوش مصنوعی گاهی اوقات می تواند تعریف محدودیت های حقوقی توسعه دهنده در استفاده از این ابزار برای ایجاد دارایی ها، از جمله تصاویر، متن و موسیقی را دشوارتر کند. به ویژه اینکه، برخی بلاتکلیفی های قانونی مربوط به دادههای مورد استفاده برای آموزش مدلهای هوش مصنوعی وجود دارد. این مسئولیت توسعهدهنده است که حقوق مرتبط در این زمینه را رعایت کند.
ما می دانیم که هوش مصنوعی یک فناوری دائما در حال توسعه است و هدف ما این نیست که استفاده از آن را در Steam منع کنیم. در عوض، ما در حال کار بر روی نحوه ادغام آن در خط مشی های خود در زمینه بررسی محصول هستیم. به صراحت بیان شد، روند بررسی ما بازتابی از قانون و خطمشیهای کنونی حق نسخهبرداری است و همانطور که این قوانین و سیاست ها در طول زمان تکامل می یابند، رویکرد ما نیز تغییر خواهد کرد.”
این واقعیت که مدلهای هوش مصنوعی بر روی مجموعه دادههای حاوی مطالب دارای حق چاپ آموزش داده میشوند، یک مساله نامشخص حقوقی است. یک «منظره شهری علمی تخیلی» بهسرعت توسط نرم افزار تشخیص الگو از مجموعهای از هزاران مناظر علمی تخیلی ترسیم شده توسط انسان ساخته میشود. هنرمندان واقعی این آثار معمولاً از این که از آثارشان به این صورت استفاده میشود خوشحال نیستند.
یکی از موارد قابل بیان در این زمینه شکایت گتی ایمجز (Getty Images: وبسایت تجاری بزرگ در زمینه جستجو، خرید و دانلود تصاویر) علیه Stability AI است، که ادعا می کند از بیش از 12 میلیون تصویر “بدون مجوز […] یا جبران خسارت” برای آموزش نرم افزار هوش مصنوعی استفاده کرده است.
این اتفاق می تواند دلیلی برای نگرانی Valve باشد. مقیاس و اندازه Steam و این واقعیت ساده که یک پلتفرم توزیع است، به این معنی است که باید سختگیرانه تر به تعهدات بالقوه خود پایبند باشد. بازیهایی وجود دارند که در حال حاضر از هوش مصنوعی در Steam استفاده میکنند، اما ممکن است این موارد جزء استثناهای اولیه باشند و از آنجایی که روز به روز استقبال گسترده تری از فناوری هوش مصنوعی صورت می گیرد، بررسی ها و محدودیت های دقیقتری در هر زمینه مرتبط باید اتخاذ کرد.