AD

کنترلر یا آرکید استیک: کدامیک برای بازی‌های مبارزه‌ای بهتر است؟

0 160

جامعه بازی‌های مبارزه‌ای یکی از قدیمی ترین صحنه‌های رقابتی بازی‌های ویدیویی است که  با local arcade‌ها شروع شده است.

با این که پلتفرم در طو ل زمان تغییر کرده است اما رقابت همچنان برپاجاست و بازیکنان همیشه به دنبال برتری هستند. بنابراین، کدام یک از دو ورودی رایج در جامعه بازی‌های مبارزه‌ای (FGC)  بهتر است: کنترلر یا آرکید استیک؟

 

کنترلر در مقابل آرکید استیک: فاکتورهایی که باید در نظر بگیرید

بیشتر بازی‌های مبارزه‌ای قبل از اینکه روی PC‌ها در دسترس قرار گیرند، ابتدا به کنسول‌ها پورت شدند. کنترلرهایی که با این کنسول‌ها عرضه می‌شوند در طول سال‌ها تغییرات قابل‌توجهی داشته‌اند، اما مفهوم اصلی طراحی ثابت باقی مانده است.

کنترلرها سعی می‌کنند جادوی آرکید را در مقیاس کوچک‌تری به تصویر بکشند. برخی از بهترین کنترلرهای موجود در بازار عبارتند از: کنترلر Xbox Series X|S و کنترلر DualSense PS5.

کنترلرها و آرکید استیک‌های قابل حمل، هر دو محاسن خود را دارند؛ در اینجا چند فاکتور وجود دارد که باید هنگام تصمیم گیری برای بهترین بازی‌های مبارزه‌ای در نظر بگیرید.

 

  • دقت ورودی (Input Precision)

زمان آن رسیده است که نگاهی دقیق تر به آنچه برای رقابت در یک بازی مبارزه‌ای لازم است بیندازیم. کنترلر انتخابی شما باید از Input Precision پشتیبانی کند.

ابتدا کنترلر را در نظر بگیرید. کنترلرها دکمه‌های مختلفی دارند که می‌توان آنها را به اقدامات مختلف در بازی اختصاص داد. با این حال، حرکت معمولاً به دو گزینه محدود می‌شود. می‌توانید از جوی استیک یا D-Pad استفاده کنید که هر یک مشکلات مربوط به خود را دارند.

جوی استیک بسیار کوچک است و هنگام استفاده توسط یک تازه کار می‌تواند غیردقیق باشد. جوی استیک‌ها نیز پس از استفاده طولانی مدت مستعد دریفت می‌شوند باعث شود کاراکتر شما بدون درخواست حرکت کند. از سوی دیگر، D-Pad  کمی دقیق تر است اما استفاده از آن با برد حرکتی محدود سخت تر است.

یک آرکید استیک از نظر دقت ورودی بر کنترلر برتری دارد. چوب نسبتاً بزرگ است و آزادی حرکت یک جوی استیک را با دقت D-Pad  ترکیب می‌کند. اکثر آرکید استیک‌ها دارای هشت دکمه ورودی هستند که این دکمه‌ها معمولا برای اکثر بازی‌ها کافی هستند. با این حال، در برخی مواقع بازیکنان مجبور هستند از ترکیب دکمه‌ها برای سایر اقدامات درون بازی استفاده کنند.

بنابراین، با وجود اینکه یک آرکید استیک دقیق است اما استفاده از آن نسبت به یک کنترلر به مهارت بیشتری نیاز دارد.

 

  • دوام (Durability)

بازی‌های مبارزه‌ای ورودی زیادی دارند و هر کنترلری را که استفاده می‌شود را محدود می‌سازد. به این ترتیب، مهم است که دوام را قبل از خرید در نظر بگیرید. بنابراین در اینجا کیفیت ساخت اکثر کنترلرها باید بررسی شود.

برخی از کاربران کنترلرهای جدیدتر را به خاطر ساختار مستحکم تحسین می‌کنند، در حالی که برخی دیگر احساس می‌کنند که کنترلرها به خوبی سابق نیستند.

واقعیت این است که کنترلرها خیلی سریعتر از قبل با مشکل مواجه می‌شوند. این موضوع را می‌توان به افزایش بازی‌های رقابتی نیز نسبت داد. ما از فرآیندهای تولید اکثر کنترلرهای اصلی مطلع نیستیم در حالیکه می‌توانیم فرآیند ایجاد یک آرکید را ببینیم.

چند کانال YouTube سفارشی سازی آرکید استیک را پوشش می‌دهند که نشان می‌دهد کیفیت ساخت آرکید استیک چقدر بالا است. آرکید استیک‌ها به‌طور خاص طراحی شده‌اند تا میزان بهره برداری بالا را تحمل کنند و برای مدت طولانی دوام بیاورند.

یک آرکید استیک با کیفیت بالا می‌تواند پنج تا شش سال بدون تعمیر و نگهداری و حتی در صورت نگهداری دوره‌ای دوام بیشتری می‌تواند داشته باشد. با این حال، کنترلرها باید به دفعات بیشتری تعویض شوند و تعمیر آنها در صورت آسیب دیدن هزینه بر است.

 

  • دکمه‌های عملکردی (Functional Buttons)

مشخصات input هر بازی مبارزه‌ای منحصر به فرد است. بنابراین مهم است که تحقیق کنید که بازی انتخابی شما برای به دست آوردن بهترین تجربه کاربری به چه چیزی نیاز دارد.

کنترلرها معمولاً دکمه‌های عملکردی بسیار بیشتری نسبت به آرکید استیک‌ها دارند. آنها با دکمه‌های فیس و شولدر عرضه می‌شوند که اکثر بازی‌های جنگی مدرن در تدابیر کنترلی خود گنجانده‌اند.

با این حال، دلیلی که برخی از گیمرها به آرکید استیک‌ها را قبول دارند، قابلیت شخصی سازی آنهاست. می‌توانید آرکید استیک خود را جدا کنید، چیدمان را تغییر دهید و هر دکمه‌ای که احساس می‌کنید برای رقابت در بازی انتخابی‌تان ضروری است را اضافه کنید.

یکی از نکات منفی این رویکرد دانش فنی مورد نیاز برای سفارشی کردن یک آرکید استیک است. در نهایت، بسته به تعداد دکمه‌های کاربردی که یک بازی مبارزه‌ای نیاز دارد، یک کنترلر ممکن است انتخاب بهتری باشد.

 

  • بازخورد (Feedback)

فید بک در بازی‌های کنسولی از زمان انتشار کنترلرهای اولیه نکته مهمی بوده است. اکثر تایتل‌های بازی مبارزه‌ای مدرن درجات مختلفی از فید بک را ایجاد می‌کنند.

برخی از این ارتعاش‌ها باعث ایجاد حواس‌پرتی می‌شوند که برخی بازیکنان این مدل حواس پرتی را دوست ندارند. بنابراین معمولاً هنگام انتخاب بین آرکید استیک‌ها و کنترلر‌ها، باید به این مورد توجه کنند.

اما اگر از آن دسته بازیکنانی هستید که هنگام انجام بازی‌های مبارزه‌ای، فید بک را دوست دارید، کنترلر بهترین گزینه است. آرکید استیک‌ها به هیچ شکلی با فید بک ارتعاشی همراه نیستند.

کنترلر  DualSense، به ویژه، از فید بک هپتیک پشتیبانی می‌کند و این قابلیت بازی‌های مبارزه‌ای را جالب تر می‌کند.

 

  • ارگونومی (Ergonomics)

ارگونومی با ظهور صحنه‌های رقابتی در بازی‌ها اهمیت فزاینده‌ای پیدا کرده است. ارزیابی بهترین روش برای بهینه‌سازی محیط برای نشستن طولانی‌مدت مهم است.

یک کنترلر اجازه می‌دهد تا در وضعیت ریلکس تر قرار بگیرید؛ زیرا گیمرها می‌توانند کنترلرهای خود را هر طور که می‌خواهند حرکت دهند. کنترلرهای مدرن نیز به گونه‌ای طراحی شده‌اند که برای مدت‌های طولانی در بسیاری از سبک‌های گریپ (grip) قرار بگیرند. همچنین، یک کنترلر به شما این امکان را می‌دهد که از صفحه نمایش دورتر باشید و به راحتی روی صندلی بنشینید.

یک آرکید استیک بزرگ و بدقواره است. می‌توان باکس را در بغل یا روی میز گذاشت. گزینه اول باعث افزایش قوز کردن در طول بازی می‌شود و می‌تواند برای کمر شما مضر باشد؛ بنابراین با قرار دادن استیک بازی روی یک میز قابل تنظیم می‌توانید آسیب را محدود کنید. یک میز قابل تنظیم به شما امکان می‌دهد ارتفاع‌های مختلف را آزمایش کنید تا صاف بنشینید.

در نتیجه، نمی‌توان انکار کرد که یک کنترلر از نظر ارگونومی بهتر از یک آرکید استیک است.

 

  • سازگاری (Compatibility)

سازگاری یک فاکتور نهایی هنگام انتخاب بین کنترلر و آرکید استیک است. در حال حاضر، بیشتر بازی‌های مبارزه‌ای هم بر روی کنسول و هم بر روی PC در دسترس هستند. با این حال، آیا دستگاه شما از یک کنترلر یا یک استیک مبارزه‌ای پشتیبانی می‌کند؟ یا هر دو را پشتیبانی می‌کند؟ همچنین، چقدر راحت می‌توانید کنترلر خود را به دستگاه متصل کنید؟

هم کنسول‌ها و هم PC‌ها از کنترلرها به درجات مختلفی پشتیبانی می‌کنند. کنترلرها با کنسول همسان خود و همچنین روی PC به خوبی کار می‌کنند. هر دو کنترلر PS5 و Xbox Series X|S با ویندوز سازگار هستند.

اکثر بازی‌های مبارزه‌ای بر روی Steam کار می‌کنند که دارای امکاناتی است که از کنترلرهای متداول و آرکید استیک‌ها پشتیبانی می‌کند. بنابراین، اگر بازی خود را روی استیم اجرا می‌کنید، با هیچ کدام از گزینه‌ها مشکلی ندارید.

از سوی دیگر، کنسول‌ها در مورد آرکید استیک‌ها که مجاز به اجرا بر روی پلتفرم هستند بسیار حساس هستند. به این ترتیب، باید تحقیق کنید و کشف کنید که کنسول شما از چه آرکیدهایی پشتیبانی می‌کند.

به طور خلاصه، سازگاری یک عامل محدود کننده است که بر بازیکنان کنسول بیشتر از بازیکنان PC تأثیر می‌گذارد. هر دو input به طور یکپارچه روی PC کار می‌کنند، در حالی که فقط تعداد کمی از هر دو روی کنسول‌ها کار می‌کنند.

 

کنترلر در مقابل آرکید استیک: کدام گزینه بهتر است؟

پس از بررسی چند معیار جدایی ناپذیر برای تصمیم گیری اینکه چه ورودی (input) را باید انتخاب کنید، اگر قصد دارید به اوج بازی‌های مبارزه‌ای رقابتی برسید، به یک آرکید استیک نیاز دارید. دقت و عملکرد آرکید استیک غیر قابل مقایسه است.

با این حال، برخی از بازیکنان برتر در صحنه بازی‌های مبارزه‌ای از کنترلر استفاده می‌کنند. برای خوب بودن یک کنترلر تلاش بسیار بیشتر و زمان اضافی لازم است در غیر این صورت، یک آرکید استیک بسیار مناسب تر عمل می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.