بازی Assassin’s Creed به دلیل واکنش شدید یاسوکه لغو شد!
بازی Assassin’s Creed یکی از شناختهشدهترین بازیهای داستانی اکشن است که بیش از دو دهه با روایتهای تاریخی خود، بازیکنان را به گوشهوکنار جهان در دورانهای مختلف برده است؛ از مصر باستان گرفته تا عصر انقلاب صنعتی که با وجود این گستردگی تاریخی، استودیو یوبی سافت همیشه در تاریخ ایالات متحده محتاط بوده است. آخرین تجربه جدی ما از آمریکا در این فرنچایز، به بازی Assassin’s Creed III در سال ۲۰۱۲ برمیگردد. اما ظاهرا قرار بود این وضعیت تغییر کند پروژهای که اکنون دیگر وجود ندارد.
یوبی سافت بازی Assassin’s Creed را لغو کرد!
بر اساس گزارشی جدید، یوبیسافت مدتی در حال توسعه نسخهای از Assassin’s Creed بوده که در آمریکای پس از جنگ داخلی جریان داشت؛ دورهای تاریخی که با نام بازسازی شناخته میشود و دهه ۱۸۶۰ و ۱۸۷۰ میلادی را پوشش میداد. در این نسخه، بازیکن قرار بود نقش یک مرد سیاهپوست، بردهی آزادشده را بازی کند که به گروه اساسینها میپیوندد تا با ظهور و گسترش گروه نژادپرست کو کلاکس کلان مقابله کند داستان و موقعیت تاریخی بازی، پتانسیل بالایی برای روایتهای قوی و پرمعنا داشت و بسیاری از توسعهدهندگان یوبیسافت از ایده آن هیجانزده بودند.
با این حال، طبق گزارشها، پروژه در حدود جولای سال گذشته میلادی بهطور کامل لغو شده است. دلیل اصلی لغو بازی Assassin’s Creed، نگرانی مدیران یوبیسافت از سیاسی بودن بیش از حد این عنوان اعلام شده است. به گفته منابع داخلی، واکنشهای تند جامعه گیمرها نسبت به شخصیت یاسوکه سامورایی سیاه پوست در بازی Assassin’s Creed Shadows – در تصمیم نهایی نقش زیادی داشته است.
یاسوکه که در واقع یکی از شخصیتهای تاریخی واقعی ژاپن بوده، پس از معرفی رسمی در Shadows با واکنش منفی بخشی از جامعه گیمرها مواجه شد. بسیاری از کاربران در شبکههای اجتماعی، حضور او را تحریف فرهنگی دانستند و بازی را «بیدار» (Woke) توصیف کردند؛ در حالیکه اسناد تاریخی، وجود یاسوکه در دوران فئودالی ژاپن را تأیید میکنند. این جنجال ظاهرا باعث شد یوبیسافت نسبت به ساخت نسخهای با محوریت تبعیض نژادی در آمریکا احساس خطر کند و در نهایت پروژه را کنار بگذارد.
گزارشات میگویند یکی از منابع داخلی یوبیسافت تأکید کرده که در شرایط فعلی، ایالات متحده کشوری بیش از حد متشنج و سیاسی است و عرضه چنین عنوانی میتواند به موجی از واکنشهای منفی و حتی تحریم برند منجر شود با این حال، بسیاری از کارکنان استودیو از تصمیم لغو بازی ناراضیاند و معتقدند یوبیسافت بهجای پافشاری بر روایتهای جسورانه، در برابر فشارها کوتاه آمده است.
اگرچه یوبیسافت هنوز بهصورت رسمی درباره این پروژه اظهارنظری نکرده، اما منابع مختلف تأیید کردهاند که نسخه پساجنگ داخلی Assassin’s Creed برای همیشه در بایگانی مانده است.با توجه به سابقه این استودیو در پرداختن به تاریخ و فرهنگهای متنوع، لغو چنین عنوانی را میتوان یکی از تصمیمات محافظهکارانه و شاید ناامیدکننده یوبیسافت دانست.
به هر حال شاید روزی شاهد بازگشت ایدهای مشابه باشیم، اما فعلا باید پذیرفت که این ماجراجویی تاریخی، هرگز از مرحله طرح فراتر نرفت.





