AD

نقد و بررسی بازی how to say goodbye

8 3,264

بازی how to say goodbye، روایت‌گر یک داستان فانتزی از شرایط پس از مرگ است! شرایطی مبهم که هیچکس در باره آن اطلاعات واضحی ندارد و به همین واسطه، نباید انتظار داشته باشید که در این بازی نیز با اطلاعات واضحی رو به رو شوید. این بازی از عناصر مختلفی تشکیل شده و ساختاری منظم دارد که شاید قدری آزادی عمل پلیر را بگیرد اما به هر جهت به خوبی می‌تواند پلیر و مهارت‌های او در حل معماها را به چالش بکشد؛ البته نه اینکه کاملا با یک بازی فکری و پازل محور رو به رو باشیم بلکه خط داستانی عمیق بازی و برخی عناصر دیگر، شرایطی متنوع را برای ما ایجاد می‌کنند.
در صورتی‌که علاقه‌مند به بازی‌های فلسفی، مبهم و پر از معما و پازل هستید؛ how to say goodbye یکی از بهترین گزینه‌ها برای شما است که در ادامه این نوشته از نام برند قصد معرفی آن را داریم؛ پس تا انتها با ما همراه باشید.

داستان و بررسی کلی بازی how to say goodbye

نقد و بررسی بازی how to say goodbye

این بازی حول محور یکی از مهم‌ترین و عمیق‌ترین سوالات علمی و فلسفی یعنی اتفاقات بعد از مرگ افراد می‌چرخد! بازی از آنجایی شروع شده که یک متوفی به روح تبدیل شده و به دنیای ارواح رسیده؛ دنیایی مبهم و پر از رمز و راز که روح‌های دیگری نیز در آن‌جا حضور دارند. فضایی که ارواح در آن حضور دارند را می‌توان نوعی برزخ در نظر گرفت؛ یک مکان بین‌المللی که ارواح از سرتاسر دنیا در آن جمع شده‌اند و برای هم از خاطرات دوران زنده بودن خود می‌گویند و البته در این بین خاطرات مبهمی نیز وجود دارند که ارواح نمی‌توانند آن را به یاد بیاورند. محوریت بازی در باره این است شخصیت‌ها چگونه مرگ خود را می‌پذیرند! در این شرایط شاید فکر کنید که با یک بازی دردناک و پر از غم رو به رو هستید اما برعکس؛ این بازی به صورت جالبی جنبه‌های خنده‌دار مرگ را بررسی می‌کند.
جالب اینجا است که شما در این بازی شخصیت را مستقیما کنترل نمی‌کنید؛بلکه با حرکت دادن فضای اطراف بهترین مسیر را برای حرکت ارواح انتخاب خواهید کرد. وظیفه اصلی شما در بازی how to say goodbye رهایی دادن ارواح از این برزخ و بردن آن‌ها به مکانی جدید است که در این بین برخی از ارواح دوست دارند با شما همراه باشند و برخی دیگر که از رهایی نا امید هستند، دوست دارند تنها بنشینند و با یکدیگر صحبت کنند! بازی در مجموع شرایطی مبهم دارد و نمی‌توان خیلی آن را درک کرد؛ البته این موضوع از ضعف سازندگان نیست بلکه برعکس نشان‎دهنده عمق بسیار زیاد داستان و فلسفه بازی است که یک سردرگمی جالب و شیرین را برای پلیر فراهم می‌سازد!

پازل‌های بازی how to say goodbye

نقد و بررسی بازی how to say goodbye

یکی از مهم‎ترین کارها برای خلاص کردن ارواح از برزخ، حل کردن مهماها و پازل هاست! البته‌ ای کاش که تمام چالش‌ها همین پازل‌ها بودند؛ در این بین جادوگری خبیث نیز وجود دارد که در تلاش است تا رسیدن شما به طرف دیگر را متوقف کند و شما را در همین برزخ مبهم نگه دارد! هر پازل به شما این وظیفه را می‌دهد که گروهی از ارواح را از یک سمت به سمت دیگر منتقل کنید. فرایند حل پازل‌ها در بازی how to say goodbye بسیار جالب هستند؛ معمولا شرایط به این صورت است که باید چند کار را به صورت همزمان انجام دهید. به عنوان مثال برای باز کردن یک درب باید کلید آن را بردارید و روی درب قرار دهید و خودتان نیز بر روی یک دکمه بایستید تا درب به صورت موفقیت‌آمیز باز شود. البته قصد نداریم بگوییم که پازل‌ها خیلی پیش پا افتاده و یا یک‌نواخت هستند اما به صورت کلی، با پازل‌های خیلی پیچیده‌ای هم طرف نیستیم.

مکانیک بازی how to say goodbye

یکی از جالب‌ترین موضوعات در باره این بازی مکانیک حرکتی و مکانیک پازل‌های آن هستند! اگر خاطرتان باشد گفتیم که در بازی how to say goodbye شما مستقیما روی کاراکتر کنترلی ندارید بلکه تنها می‌تواند فضای اطراف را حرکت دهید. این کار به ظاهر ساده است اما در واقع سخت‌ترین کار بازی دقیقا همین جا به جایی‌ها است! راستی فراموش کردم که بگویم باید با ماهیچه‌هایتان خداحافظی کنید؛ راه رفتن مال زمانی بود که زنده بودیم و ماهیچه داشتیم اما اکنون که در عالم ارواح هستیم، باید روی یک فضا که شبیه به تسمه نقاله است حرکت کنیم! این سیستم حرکتی شاید در چند دقیقه اول برای شما غیر قابل تحمل باشد اما قدری که قلق آن دستتان بیاید، به خوبی می‌توانید ارواح را حرکت دهید.
چیزی که در مکانیک پازل‌ها و حرکت در بازی اهمیت بسیار دارد، دقت بالا است! گرچه که به ظاهر ساده است که صفحه را حرکت دهید تا رو ح‌ها به حرکت دربیاید اما اگر این کار را با بی‌دقتی انجام دهید، قطعا در بازی شکست خواهید خورد! شاید سرعت بازی قدری کند به نظر برسد اما شما نباید عجله کنید چرا که در مسابقه نیستید! با تامل و دقت مسیر‌ها را طی کنید و پازل‌ها را حل کنید تا نتیجه بهتری دریافت کنید.

گرافیک بازی how to say goodbye

از شرایط داستانی بازی می‌توان دریافت که بازی باید دارای فرمتی فانتزی با فضاسازی انیمیشنی باشد. انتظار فرایند‌های واقع‌گرایانه را نداشته باشید چرا که در دنیایی بازی می‌کنیم که هیچکس آن را نمی‌شناسد! بازی how to say goodbye یک بازی لایت با رنگ‌های مات است که فضا‌سازی جالبی داشته و به خوبی توانسته تا محیط‌ها و پازل‌های مختلف را به تصویر بکشد.
گرافیک بازی از نظر کیفیتی شرایط خوبی دارد و عناصر آن هم خیلی ساده طراحی شده‌اند. محیط‌های متنوع یکی از مهم‌ترین مزایای گرافیکی بازی how to say goodbye است که به شما اجازه می‌دهد در فضای باز برفی، فضای آزمایشگاهی و بسیاری دیگر از محیط‌های حضور داشته باشید تا بازی برای شما خسته‌کننده نباشد.

صدا پردازی بازی how to say goodbye

زمانی که صحبت از مرگ و ارواح می‌شود، حداقل باید انتظار یک موسیقی پس زمینه ترسناک را برای بازی داشت اما در عین تعجب، چنین چیزی هم وجود ندارد! موسیقی متن یک موسیقی انرژی بخش است که در اکثر اوقات ریتم تندی دارد و به نحوی است و نمی‌توان گفت که با موسیقی بسیار خاصی طرف هستیم. از طرف دیگر صدای عناصر مختلف، خصوصا تکه‌های پازل زمین بازی که همانطور که گفته شد به صورت تسمه نقاله است، به خوبی انتخاب شده‌اند به طوری که حداقل یک دلیل برای نبستن صدای بازی به شما می‌دهند.
بازی هیچ دوبلوری ندارد و تمامی دیالوگ‌ها به صورت متن تایپی در صفحه نمایش ظاهر می‌شوند؛ البته نیازی هم به انتخاب دوبلور نبود چرا که کم پیش می‌آید ارواح با هم سخن بگویند و اگر هم صحبت کنند تنها در حد چند کلمه است!

همچنین بخوانید: نقد و بررسی بازی The House of Da Vinci 3

جمع بندی

بازی how to say goodbye را به جرات می‌توان یکی از متفاوت‌ترین بازی‌های موبایل در نظر گرفت که در مدت کوتاهی به شدت خودنمایی کرده! این بازی داستانی مبهم و فلسفی از مهم‌ترین سوال بشر در طی تاریخ یعنی شرایط پس از مرگ دارد و در بند بند آن می‌توان ابهام این موضوع را حس کرد. بازی مکانیک جالبی دارد و ساختار مراحل، معما‌ها و فضا به نحوی است که شما را خسته نمی‌کند و با توجه به داستان عمیقی که دارد، احتمالا نگاه شما را به مرگ عوض خواهد کرد.

بازی how to say goodbye

البته نمی‌توان گفت که بازی how to say goodbye بی‌نقص است و برخی نقاط ضعف مانند سرعت بازی پایین، مکانیک سخت و ابهام بیش از حد در برخی مواقع از مهمترین نقاط ضعف بازی هستند. همچنین مشکل دیگر این بازی، حداقل برای کاربران ایرانی پولی بودن بازی است که با توجه به تحریم‌ها و عدم امکان پرداخت بین‌المللی، امکان دانلود بازی how to say goodbye از مارکت‌های معتبر وجود ندارد و برای دانلود باید یک مرجع رایگان معتبر پیدا کنید.


اگر دلتان می‌خواهد نگاهی جالب و بعضا طنز به زندگی پس از مرگ و زندگی در برزخ داشته باشید، بازی how to say goodbye چالشی جالب برای شما به شمار می‌رود اما فراموش نکنید که در این بازی شما چیزی بیشتر از یک راهنما نیستید و باید بیشتر از اینکه مهارت‌های گیمینگ خود را به نمایش بگذارید، از خرد و هوش خود برای راهنمایی ارواح سرگردان استفاده کنید.

شما می توانید هر گونه سوال خود را در مورد بازی های موبایلی با کارشناسان ایموجو به اشتراک بگذارید و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید. همچنین می توانید از طریق قسمت نظرات نظرهای خود را با ما به اشتراک بگذارید. نظرات شما میتواند به مخاطبین سایت ایموجو کمک کند تا بهترین بازخورد را از این بازی به دست بیاورند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

8 نظرات
  1. وثوقی می گوید

    سلام بازیش رو نمیشه از جایی رایگان دانلود کرد ؟

    1. ادمین سایت می گوید

      سلام وقت بخیر خیر

  2. مطهری می گوید

    تا حالا دنیای بعد از مرگ به نظرم ترسناک بود !! ولی این بازی نظرمو عوض کرد

    1. ادمین سایت می گوید

      سلام وقتتون بخیر ممنون از نظر شما

  3. رمضانی می گوید

    سلام بازیش کوتاه میشه زود تمومش کرد یا خط داستانیش طولانیه ؟

    1. ادمین سایت می گوید

      سلام وقت بخیر بازی مفید و کاملا مختصره که در 2 الی 3 ساعت میشه تمومش کرد

  4. نادری می گوید

    سلام یک بازی زیبا که از رنگ های پاستلی و موسیقی روشن و شاد برای خوشایندتر کردن زندگی پس از مرگ استفاده کرده

    1. ادمین سایت می گوید

      سلام وقت بخیر ممنون از نظر شما دوست عزیز

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.