AD

مسدود کردن وب‌سایت‌های ردیابی کننده کاربران توسط کروم از ژانویه

مسدود کردن وب‌سایت‌های ردیابی کننده کاربران توسط کروم از ژانویه
0 743

مسدود کردن وب‌سایت‌های ردیابی کننده کاربران توسط کروم از ژانویه شروع خواهد شد. این خبر توسط آنتونی چاوز (Anthony Chavez)، رهبر پروژه Google’s Privacy Sandbox منتشر شد.

آنتونی چاوز (Anthony Chavez)، رهبر پروژه Google’s Privacy Sandbox در یک پست وبلاگ گفت: گوگل کروم کوکی‌های شخص ثالث را برای 1٪ از کاربران رایانه‌ها و تلفن‌های اندرویدی مسدود می‌کند. گوگل تا پایان سال 2024 این کار را به همه کاربران کروم تعمیم خواهد داد.

کوکی‌ها، فایل‌های متنی کوچکی هستند که وب‌سایت‌ها روی تلفن‌ها و رایانه‌های شخصی ذخیره می‌کنند، تقریباً از ابتدای ظهور وب مورد استفاده قرار گرفته‌اند و علیرغم تلاش‌های روزافزون برای محافظت از حریم خصوصی آنلاین، حذف آنها دشوار بوده است. به گفته شرکت تحلیلی StatCounter، کروم مرورگر غالب است و 63 درصد از استفاده از وب را به خود اختصاص داده است.

رقبای اصلی کروم از جمله مرورگرهای Apple Safari، Mozilla Firefox  و Braveسال‌ها پیش شروع به مسدود کردن کوکی‌ها کردند و مایکروسافت اج نیز همین کار را با تنظیمات حریم خصوصی ارائه می‌دهد، اما گوگل در این زمینه عملکرد کندی داشت. گوگل در مورد تضعیف صنعت تبلیغات آنلاین، که از بسیاری از وب سایت‌ها و همچنین تبلیغ کنندگان پشتیبانی می‌کند، محتاط تر بود.

کوکی‌ها کاربردهای بی خطر زیادی دارند مانند به خاطر سپردن تنظیمات برگزیده زبان شما، محافظت در برابر تقلب یا آسان تر کردن بازگشت به سایت بدون نیاز به ورود مجدد. بسیاری از این کاربردها شامل کوکی‌های شخص اول هستند نه کوکی‌های شخص ثالث که می‌توانند توسط تبلیغ‌کنندگانی که تبلیغات را نشان می‌دهند یا شبکه‌های اجتماعی با افزودن دکمه‌های اشتراک‌گذاری تنظیم شوند و اتفاقات بدتر از دیدن یک تبلیغ ممکن است رخ دهد.

در بدترین موارد، از کوکی‌های شخص ثالث برای ردیابی کاربران در سراسر وب استفاده می‌شود و نمایه‌ای دقیق از آن‌ها ایجاد می‌کند که می‌تواند نه تنها علایق، بلکه اطلاعات عمیق شخصی مانند جنسیت، مذهب، وابستگی‌های سیاسی و غیره را نیز شامل شود. کریس میلز، نویسنده فنی که قبلا در موزیلا کار می‌کرد، در پستی در سایت MDN برای توسعه دهندگان وب گفت: این اطلاعات می‌تواند برای ایجاد تجربیات آنلاین ترسناک و تهاجمی استفاده شود و همچنین به اشخاص ثالث دیگر فروخته شود.

اکنون Google و دیگران در حال کار بر روی جایگزینی حداقل برخی از کوکی‌های ارائه شده هستند؛ به عنوان مثال، به تبلیغ‌کنندگان کمک می‌کنند تا بدانند آیا تبلیغات آنها دیده شده است یا خیر. یافتن راهی برای کمک به تبلیغ‌کنندگان در حین محافظت از حریم خصوصی دشوار بوده است، اما گوگل معتقد است که این امکان وجود دارد.

چاوز گفت: همانطور که برای خصوصی‌تر کردن وب تلاش می‌کنیم، ابزارهایی را برای موفقیت آنلاین به کسب‌وکارها ارائه می‌دهیم تا محتوای با کیفیت بالا آزادانه در دسترس باشد از جمله: مقالات خبری، ویدیوها، اطلاعات آموزشی، سایت‌های اجتماعی یا سایر اشکال محتوای وب.

گوگل برای جایگزینی کوکی‌های شخص ثالث، ابزارهای جدیدی ایجاد کرده است. به عنوان مثال، یک رابط برنامه نویسی به نام Topics  برای کمک به تبلیغات هدفمند بدون ردیابی فعالیت وب سایت شما طراحی شده است. اما حتی زمانی که به کروم و مرورگرهای دیگری مانند Edge بر اساس پایه منبع باز Chromium اضافه می‌شود، مرورگرهای دیگری مانند Safari و Firefox از آن پشتیبانی نمی‌کنند.

Google از 4 ژانویه شروع به مسدود کردن کوکی‌های شخص ثالث برای 1٪ از کاربران می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.