ایکس باکس می گوید واقعیت مجازی مخاطب زیادی ندارد
پلی استیشن از زمانی که اولین سیستم پلی استیشن VR (PSVR) را در سال 2016 راه اندازی کرد مانند شرکت های بزرگ فناوری از جمله گوگل، اپل، متا و غیره سرمایه گذاری زیادی روی واقعیت مجازی انجام داده است. با این حال، یکی از شرکتهایی که هرگز علاقهای به واقعیت مجازی نشان نداده، ایکس باکس است؛ این شرکت دلیل خود را اینگونه بیان می کند: فکر نمیکنیم در حال حاضر مخاطبی برای VR وجود داشته باشد.
مت بوتی (Matt Booty)، رئیس استودیوی بازیسازی ایکسباکس، در مصاحبه اخیر خود با هالیوود ریپورتر ادعا کرده است که بازار واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در حال حاضر برای ایکسباکس بسیار کوچک است و نمیتوان روی آن سرمایهگذاری کرد و ایکسباکس فقط بازیهایی را موفق میداند که در مجموع ۱۰ میلیون بازیکن داشته باشد. Booty پیشنهاد میکند که در حال حاضر این نوع مقیاس در بازار VR/AR امکانپذیر نیست و ادعا میکند که اگر به نقطهای برسیم که این تعداد مخاطب در آن حوزه وجود داشته باشند، ایکسباکس ممکن است کم کم وارد آن عرصه شود.
بوتی می گوید: ما بسیار خوش شانس هستیم که این IP های بزرگ را داریم که به فرنچایزهای مداوم با جوامع بزرگ تبدیل شده اند. ما 10 بازی داریم که تا به امروز بیش از 10 میلیون بازیکن را به دست آورده اند که این، یک دستاورد بسیار بزرگ است. این نوعی مقیاس است که ما موفقیت در یک بازی را بر اساس آن می سنجیم که با AR، VR این عدد قابل دستیابی نیست.
اگر معیار موفقیت ایکس باکس حدود 10 میلیون بازیکن باشد، در این صورت مشاهده این شرکت به این زودی ها در بازار VR دشوار خواهد بود. حتی با وجود عناوین محبوبتر VR که پلیاستیشن در طول سالها راهاندازی کرده است، مانند Horizon: Call of the Mountain و Astro Bot: Rescue Mission، هیچکدام حتی به ۱۰ میلیون بازیکن نرسیدهاند. PS VR2 به آماری نزدیک به 10 میلیون نرسیده است، با وجود اینکه در هنگام عرضه خود از نسخه اصلی پیشی گرفت و در شش هفته اول حدود 600000 دستگاه فروخت.
با این اعداد و ارقام، به راحتی می توان فهمید به چه دلیل ایکس باکس ممکن است همچنان کمی محتاطانه در مورد سرمایه گذاری روی یک پروژه واقعیت مجازی که ممکن است ثمر بدهد یا ندهد، عمل می کند. واقعیت مجازی یک بازار فوق العاده خاص است به خصوص در حوزه بازی که در آن فروش بسیار اندک است. ما هنوز از بازیهای واقعیت مجازی که 10 میلیون بازیکن را در کنار هم جمع میکنند، فاصله داریم و به نظر میرسد که ایکس باکس راضی تر است که روی کنسولهای معمولی با آینده قابل پیشبینی تمرکز کند.