بهترین بازی های ماجراجویی مدرن در سبک اشاره و کلیک
امروزه، بازی های کلیک محور یا Point-and-Click ممکن است قدیمی و از مد افتاده به نظر برسند. اکثر افراد آنها را اشتباهاً به عنوان بازیهایی کند، دستوپاگیر و بیجهت پیچیده تصور میکنند. اما در گذشته، این بازیها در اوج محبوبیت بودند و بهعنوان نمونههایی برجسته از بازیهای ایمرسیو شناخته میشدند. مدتها پیش از آنکه بازیهای بزرگ و مشهوری مانند بازی Skyrim ظهور کنند، بازی های کلیک محور به بازیکنان این امکان را میدادند تا در محیطهایی با جزئیات غنی غرق شوند و از آنها لذت ببرند.
حتی حالا، با گذشت دههها از معرفی این سبک، داستانپردازان ماهر همچنان از این ژانر برای خلق ماجراجوییهای خارقالعاده استفاده میکنند. ژانر اشاره و کلیک نیز از ریشههای خود فاصله زیادی نگرفته است. اگرچه محیط بازیها اکنون سهبعدیتر از دنیاهای دستی و نقاشیشده قدیمی شدهاند، اما بازیهای مدرن همچنان همان داستانهای تأثیرگذار و محیطهای خیرهکنندهای را ارائه میدهند که پیشینیانشان ارائه میدادند.
معرفی 10بازی های ماجراجویی مدرن در سبک اشاره و کلیک
- بازی Hypnospace Outlaw
- بازی Gone Home
- بازی Beacon Pines
- بازی Lucy Dreaming
- بازی Primordia
- بازی Norco
- مجموعه Rusty Lake
- بازی The Excavation of Hob’s Barrow
- بازی Thimbleweed Park
- بازی Disco Elysium
اگر از آن دسته گیمرهایی هستید که به جای اکشن پرسرعت، دنبال داستانهای عمیق، معماهای هوشمندانه و تجربهای آرام اما پرهیجان هستید، سبک اشاره و کلیک دقیقاً همان چیزیست که باید امتحان کنید. این سبک قدیمی، حالا با چهرهای مدرن و روایتهایی سینمایی بازگشته و در سالهای اخیر بازیهایی فوقالعاده در آن عرضه شدهاند.
در این مقاله، به بازی اشارهوکلیک ماجراجویی مدرن میپردازیم که با گرافیک هنری، روایت قوی و طراحی معماهای جذاب، میتوانند ساعتها شما را غرق در دنیای داستانمحور خود کنند.
این سبک در آن دوران الهامبخش بسیاری از گیمرهای حرفهای شد؛ اگر کنجکاو هستید با بهترین گیمرها آشنا شوید، پیشنهاد میکنیم مقالهٔ معرفی بهترین گیمرهای جهان و ایران را مطالعه کنید.
بازی Hypnospace Outlaw:نوستالژیک و دیوانه وار
دنیای اینترنت اولیه عجیب، شگفتانگیز و گاهی نگرانکننده بود پیش از آنکه وبسایتهای شرکتی و شبکههای عظیم از لینکهای بهینهشده شکل بگیرند، مردم خودشان سایتهایی میساختند و آنها را به علایق شخصیشان اختصاص میدادند بدون توجه به اینکه آن علایق چقدر عجیب یا پیشپاافتاده بودند.
بازی Hypnospace Outlaw یک ماجراجویی منحصربهفرد در سبک Point-and-Click است که شما را در همین دنیای عجیب وبسایتهای شخصی و کدهای شلخته HTML غوطهور میکند. بهجای گشتوگذار در دریاها یا خزیدن در سیاهچالها، وظیفه شما بررسی صفحات وب برای یافتن تخلفات پیشپاافتاده است اما نگران نباشید؛ این داستان در ظاهر کسلکننده، خیلی زود به ترکیبی پرهیاهو از رنگهای نوستالژیک نئونی و پوچگرایی افسارگسیخته تبدیل میشود.
بازی Gone Home:تجربه ای داستان محور
Gone Home نگاهی به بازی های مدرن ژانر کلاسیک بازیهای ویدیویی دارد. در حالیکه بیشتر بازی اشارهوکلیک دوبعدی هستند،Gone Home یک دنیای سهبعدی برای کاوش در اختیار شما قرار میدهد. شما میتوانید بهآرامی و با سرعت خودتان هر گوشهای از این محیط را جستوجو کنید و در این ماجراجویی روایتمحور با ریتم دلخواه خود پیش بروید.
طراحی بصری بازی خیرهکننده است و غرق شدن در این دنیای محدود بسیار آسان است. البته، در این بازی از گیمپلی سنتی خبری نیست. گرچه از مکانیکهای مشابه Point-and-Click استفاده میکند، اما فاقد معماها و چالشهای فکری رایج در این ژانر است. طرفداران داستانهای تلویحی و روایتهای عمیق قطعاً از این برداشت خاص از یک ژانر قدیمی لذت خواهند برد.
بازی Beacon Pines:کتابی زنده با دنیایی کودکانه
برای دوستداران داستانسرایی تعاملی،Beacon Pines یک گزینه جذاب است. داستانی که در نگاه اول بیخطر و معصوم به نظر میرسد، درباره حیوانات انساننمای کوچکی است که در دنیایی فانتزی و رنگارنگ زندگی میکنند. روایت در قالب یک کتاب داستان واقعی ارائه میشود. اما در پشت نقاشیهای کودکپسند و رنگهای شاد، یک داستان توطئهآمیز و دیوانهوار پنهان شده است.
از نظر فنی، Beacon Pines ترکیبی از داستانسرایی تعاملی و گیمپلی اشاره – کلیک است این بازی تقلیدی ساده از بازیهای کلاسیک لوکاسآرتس نیست، اما پرچم این ژانر کلاسیک را با افتخار به دوش میکشد. قالب داستانگویی کتابی آن انتخابهای روایی جذاب و فرصتهایی برای بررسی داستانهای شاخهدار بازی فراهم میکند. در عین حال، پازلها طوری طراحی شدهاند که حس ترکیب آیتمها، یکی از ویژگیهای لذتبخش Point-and-Click، را ارضا کنند.
بازی Lucy Dreaming:طنزآمیز و کلاسیک
ماجراجوییهای سبک و شوخطبعانه بخش اصلی و بنیادین ماجراجویی بازی اشارهوکلیک هستند، و Lucy Dreaming نمونهای کامل از این سبک است. بازی در شهر خیالی و بسیار بریتانیایی فیدلینگتون جریان دارد و شما را در دنیایی کارتونی و رنگارنگ غرق میکند. شخصیتهای این شهر نیز کاملاً بریتانیایی هستند و اغلب با شوخیهای خشک و لبخندهای متین سروکار دارند.
داستان بازی ساده است. شما در نقش لوسی، دخترک خوشخیال و علاقهمند به معماها بازی میکنید. با کیف کوچکی از تجهیزات متنوع و مقدار زیادی هوش و شوخطبعی، باید معماهایی طنزآمیز درباره قتلهای عجیب و رویدادهای ماورایی را حل کنید. خوشبختانه، بازی با سیستم نکتهدهی زیرکانه و راهنماییهای ظریفش، اجازه نمیدهد که این ماجراجویی جذاب به کابوسی کلافهکننده تبدیل شود.
اگر به چنین بازیهایی با فضای فانتزی، شخصیتهای کارتونی و الهامگرفته از دنیای کودکی علاقهمند هستید، پیشنهاد میکنیم مقالهی بهترین بازیهای موبایلی الهامگرفته از کارتونها را بخوانید.
بازی Primordia:سایبربانکی و تاریک
Wedjet Eye به خاطر ساخت بازیهای بینقص در سبک Point-and-Click شناخته میشود. آثار این استودیو بر جوهره ناب این ژانر تکیه دارند و با استفاده از سادهترین تعاملات، داستانهایی عمیق و غرقکننده روایت میکنند. با این حال، از میان همه آثارشان، بازی Primordia بیشترین تحسین را به خود اختصاص داده است.
در حالیکه بسیاری از بازی اشارهوکلیک کلاسیک به دنبال داستانهای طنزآمیز هستند، دنیای پساآخرالزمانی سایبرپانکی و بیرحم Primordia یک استثنا است. رابط کاربری ساده آن به هدف بازی کمک میکند و شما را بیشازپیش در این روایت غمانگیز غرق میسازد. با وجود رنگهای خاکستری و افسرده، دنیاهای با دقت طراحیشده بازی تصویری زنده و روشن از شرایط وخیم آن ارائه میدهند. همهچیز در این بازی با دقت فراوان انتخاب و طراحی شده تا تأثیرگذاری آن به بیشترین حد ممکن برسد و نتیجه واقعاً خیرهکننده است.
بازی Norco:ادبی، نئونوآر
در ابتدا،Norco به عنوان یک پروژه چندرسانهای درباره ویرانیهای ناشی از طوفان کاترینا آغاز شد، اما در نهایت به تمرینی استادانه در بازیسازی سوررئالیستی تبدیل شد. شما در نقش کی بازی میکنید، کسی که مأمور یافتن برادر گمشدهاش است. ماجراجویی شما در نسخهای پساآخرالزمانی از شهر Norco در لوئیزیانا آغاز میشود و بهسرعت ابعاد پیچیدهتری پیدا میکند.
دنیای غنی بازی با دقت بسیار و با استفاده از پیکسلآرت طراحی شده است. هر جزئیات و هر گوشهای از بازی دارای ارزش است و به حس رمزآلود و سنگین بازی میافزاید. اما این بازی تنها در غم و اندوه خلاصه نمیشود. در زیر این لایه تیره و تودار،Norco داستانی انسانی درباره فقدان، رنج و دوبارهیافتن خود دارد.
مجموعه Rusty Lake: روانشناختی و رازآلود
سری ترسناک–نزدیک به ژانر وحشت Rusty Lake کار خود را بهعنوان بازیهای فلش آنلاین آغاز کرد و سپس به آثار بازی های ویدیویی کامل تبدیل شد این مجموعه شامل سه عنوان غیرخطی است: Hotel،Paradise و Roots. هر بازی در دنیایی مستقل از دیگران جریان دارد، با این حال همگی در یک روایت کلی مرموز و مشترک به هم متصل هستند.
برخی ممکن است ظاهر گرافیکی خشن و حرکات الهامگرفته از فلش را قدیمی بدانند، اما همین سبک تصویری به حس عمیق کنجکاوی و اضطراب بازی اضافه میکند البته نگران نباشید! بازیهای Rusty Lake به ندرت از پرشهای ناگهانی ترسناک (jump scare) استفاده میکنند و به جای آن، بیشتر بر ترسهای ذهنی و مفاهیم کیهانی ضمنی تکیه دارند.
بازی The Excavation of Hob’s Barrow:تاریکی و ترس آور
با وجود عنوان طولانیاش، بازی The Excavation of Hob’s Barrow بر پایه یک مفهوم بسیار ساده استوار است. شما در نقش تومازینا بیتمن بازی میکنید، یک محقق که برای کمک به کاوش باستانشناسی یک توده باستانی در منطقه بیولِی استخدام شده است طبیعتاً، همه چیز طبق برنامه پیش نمیرود. این حفاری که در ابتدا بیحادثه به نظر میرسد، به سرعت با حضور اهالی مشکوک، ناپدید شدن ناظر پروژه و کلی معمای بازی اشارهوکلیک مختل میشود.
علاقهمندان به گرافیکهای پرزرقوبرق مانند آثار LucasArts ممکن است از گرافیک پیکسلی Hob’s Barrow ناامید شوند، اما پشت این ظاهر ساده، داستانی باورنکردنی و گیرا پنهان است. دنیای بازی نیز چنان غنی و ملموس است که در ابتدا حس آرامشبخشی ایجاد میکند، اما ناگهان با وحشتهای بومی و عجیب شما را غافلگیر میسازد.
بازی Thimbleweed Park:نوستالژیک و پیچیده
برای علاقهمندان به ماجراجوییهای بازی اشارهوکلیک کلاسیک LucasArts، بازیThimbleweed Park یک انتخاب ایدهآل است. درام تحقیقی استودیوی Terrible Toybox کاملاً الهامگرفته از این سبک کلاسیک است، حتی نام بازی هم یادآور نقشههای Guybrush Threepwood است.
تشابه این بازی با آثار دهه ۹۰ بسیار عمیقتر از ظاهر است Thimbleweed Parkیک ادای احترام آشکار به کلاسیکهاست، هم از نظر روایت و هم سبک بصری مانند بسیاری از بازیهای قدیمی، این بازی نیز مملو از طنز خشک و واکنشهای بامزه به اقدامات غیرمنطقی است. منوی تعاملی قدیمی برای تعامل با محیط نیز بازگشته و البته، معماهای ترکیب آیتم هم بهوفور وجود دارد.
بازی Disco Elysium:سبک هنری
Disco Elysium دارای امکانات اضافه و ظاهر پیشرفتهتری است، اما در هسته خود یک ماجراجویی بازی اشارهوکلیک محسوب میشود. سبک هنری خاص و رنگهای پرجنبوجوشش شما را جذب میکند و داستانش تا انتها میخکوبتان میسازد اما هشدار: این بازی با هر آنچه پیش از این در ژانر بازی اشارهوکلیک تجربه کردهاید تفاوت دارد.
هرچند بیشتر به خاطر روایت بینظیرش شناخته میشود، Disco Elysium تعادل منحصربهفردی میان رابط کاربری ساده و مکانیکهای پیچیده الهامگرفته از بازیهای رومیزی دارد. حتی ممکن است در انجام وظایف ساده شکست بخورید، بدون آنکه با واکنشهای کلیشهای مواجه شوید. در عوض، هر شکست منجر به مسیرهای جدید و انتخابهای متفاوتی میشود که شما را بیشتر و بیشتر در دنیای عجیبوغریب Martinaise غرق میکند.
انتخاب با شماست؛ کدام روایت را آغاز خواهید کرد؟
ژانر اشاره و کلیک شاید در ظاهر به گذشته تعلق داشته باشد، اما حقیقت این است که هنوز هم میتواند یکی از عمیقترین و خلاقانهترین تجربههای گیمینگ را ارائه دهد. از ماجراهای طنزآلود و فانتزی تا داستانهای فلسفی و تاریک، این سبک با حفظ هویت قدیمی خود توانسته در قالبی مدرن و هنری دوباره بدرخشد. اگر شما به دنبال تجربههایی متفاوت، روایتمحور و عمیق هستید، این ۱۰ بازی معرفیشده میتوانند ساعتها شما را غرق در دنیایی متفاوت و تأثیرگذار کنند.
سوالات متداول
آیا برای بازیهای اشاره و کلیک به سیستم قوی نیاز است؟
خیر. بسیاری از این بازیها گرافیکی دوبعدی یا پیکسلی دارند و حتی روی سیستمهای میانرده هم بهراحتی اجرا میشوند.
چه تفاوتی بین بازیهای کلاسیک اشاره و کلیک با نسخههای مدرن وجود دارد؟
نسخههای مدرن از گرافیک پیشرفتهتر، روایت سینماییتر و مکانیکهای تعاملیتری برخوردارند، اما همچنان وفادار به ریشههای داستانمحور خود باقی ماندهاند.
بهترین بازی اشاره و کلیک مدرن برای شروع کدام است؟
اگر به روایتهای فلسفی و انتخابمحور علاقه دارید، Disco Elysium یک شروع بینظیر است. اگر دنبال فضای فانتزی و معمایی هستید، Beacon Pines یا Lucy Dreaming میتوانند انتخابهای جذابی باشند.