اپل حق ادامه فروش این مک بوک را ندارد
اپل با عرضه مکبوک ایر (MacBook Air) 15 اینچی جدید، پرطرفدارترین سری مکهای خود را در ذهن کاربران ثبت کرده است. تقریباً برای هر بودجه و هر کاربردی، یک مک بوک وجود دارد، از M1 MacBook Air با قیمت 999 دلار تا ردههای بالای مک بوک پرو 16 اینچی.
در بررسیهای اولیه مشخص شد که استقبال زیادی از مک بوک ایر 15 اینچی صورت گرفته است و این نشان میدهد که قرار گرفتن این محصول در میان مجموعه مک بوکهای اپل ترکیب خوبی است. البته به جز مک بوک پرو 13 اینچی که اپل بدون هیچ دلیلی به فروش آن ادامه میدهد. این یک نظر تقریبا شخصی اما همراه با دلایلی موجه است.
مک بوک پرو ۱۳ اینچی علیرغم عرضه یک M2 MacBook Air (مک بوک ایر M2) 13 اینچی جدید و باز طراحی شده، همچنان همان شاسی قدیمی را دارد که از سال ۲۰۱۶ مورد استفاده قرار گرفته است. این بدان معناست که این مک بوک بدون وبکم بهروزرسانی شده، حاشیههای ضخیم، بدون مگ سیف (MagSafe) است و Touch Bar با کارایی ضعیف دارد.
بنابراین اپل فرصت بسیار خوبی داشت تا با معرفی مک بوک ایر 15 اینچی و کاهش قیمت ایر 13 اینچی میتوانست بی سر و صدا تولید مک بوک پرو 13 اینچی را متوقف کند یا حداقل میتوانست قیمت را کاهش دهد؛ اما این کار را نکرد.
با این حال، در نیمه سال 2023 هستیم و اپل همچنان از بازنشستگی این محصول خودداری میکند. چرا باید یک لپتاپ قدیمی از کار افتاده را که سایر محصولات اپل را تحت تاثیر خود قرار میدهد، نگه دارید؟ اپل در سال 2022 این موضوع را به وضوح بیان کرد و اظهار داشت که مک بوک پرو 13 اینچی دومین لپ تاپ پرفروش جهان است که فروش آن تنها توسط M1 MacBook Air ارزان تر تحت تاثیر قرار گرفته است.
مردم به خرید این محصول ادامه میدهند، پس منطقی است که فروش آن متوقف نمیشود؟ وقتی دلیل خرید آن را توسط مردم بررسی میکنید، میبینید در پشت صحنه بازاریابی اپل چه میگذرد. این محصول با این شعار به فروش میرسد که این لپتاپها پرطرفدارتر از مکبوک ایر هستند و این درست نیست. با توجه به طراحی و ویژگیهای پیشرفتهتر Air، Pro یک محصول ضعیف است. با این حال، وقتی صحبت از مک بوک پرو 13 اینچی میشود، اپل به این اشاره دارد که در ویرایش عکس و پردازش تصویر این محصول، خیلی خوب است؛ در حالی که هرگز به مقایسه آن با سایر مک بوکهای با قیمت مشابه در خط تولید خود اشاره نمیکند.
بهتر است که فروش این محصول با تخفیف همراه باشد؛ در غیر اینصورت اگر این شرکت میخواهد از برند Pro خود محافظت کند میتواند از گزینههای برتر خود پشتیبانی کند و این یکی را برای همیشه کنار بگذارد.