AD

چگونگی نصب برنامه های ایرانی روی آیفون + [ مشکلات، جیلبریک کردن گوشی، راهکار و نحوه نصب ]

نصب برنامه های ایرانی روی آیفون
0 38,773

نصب برنامه های ایرانی روی آیفون و سیستم عامل IOS به دلایل مختلفی مانند کمبود نرم افزارها، تحریم های آمریکا و غیره می تواند مشکلاتی برای کاربران ایرانی ایجاد کند، اما راهکارهای مختلفی نیز برای این امر وجود دارد. گوشی های آیفون و سیستم عامل IOS امروزه محبوبیت بسیار زیادی در سراسر جهان پیدا کرده اند. بر اساس آخرین آمار منتشر شده از موسسه پژوهشی استاتیستا اگرچه هنوز گوشی های اندرویدی محبوب ترین گوشی ها در جهان هستند اما در سال 2021 حدود 15 درصد از کاربران گوشی های موبایل در سراسر جهان از گوشی های آیفون و سیستم عامل IOS استفاده می کنند.

محبوبیت گوشی های اندرویدی در ایران نیز از گوشی های آیفون بیشتر است و بر اساس آمار و ارقامی که از سایت استات کانتر (Statcounter) منتشر شده است حدود 8 درصد از کاربران گوشی های موبایل از گوشی های آیفون و سیستم عامل آی او اس استفاده می کنند. محبوبیت بالای سیستم های اندرویدی باعث شده است که نرم افزارهایی که عرضه می شوند بیشتر برای این سیستم عامل ساخته شوند و کمتر شاهد تولید نرم افزارها، برنامه ها و بازی های مخصوص سیستم عامل IOS هستیم. هر چند کم اما سالانه تعدادی مشخص از اپلیکیشن ها و برنامه ها برای سیستم عامل آی او اس تولید می شود. در ادامه مطلب به بررسی نحوه نصب نرم افزار ایرانی روی آیفون پرداخته خواهد شد.

مشکل برنامه های ایرانی بر روی گوشی های آیفون

کاربران ایرانی کمپانی بزرگ اپل در هنگام استفاده از برنامه های ایرانی بر روی گوشی های آیفون دچار مشکلاتی می شوند و بسیاری از این کاربران با پیامی مانند پیام ((کاربر عزیز! به علت محدودیت اعمال شده از سوی شرکت اپل برای اپلیکیشن های ایرانی، اپلیکیشن مورد نظر شما غیرفعال شده است.)) مواجه می شوند.

این مشکل نصب برنامه ایرانی روی آیفون می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. هر چند که بسیاری از کاربران در نگاه اول تصور می کنند که این مشکلات به علت تحریم های آمریکا و شرکت های این کشور علیه ایران است اما در حقیقت دلایل دیگری برای این مشکلات وجود دارد.

aplication instal
aplication instal

دلیل مشکلات نصب برنامه های ایرانی روی آیفون

تصمیمی که کمپانی اپل برای محدود کردن گواهی توسعه دهنده سازمانی در سیستم عامل آی او اس اتخاذ کرده است در حقیقت برای مبارزه با عرضه نرم افزارهایی است که ممکن است با کمک این قابلیت به اطلاعات کاربران دسترسی پیدا کنند. در حقیقت هدف اصلی کمپانی اپل بالا بردن امنیت و حریم خصوصی کاربران آیفون است.

دلیل دیگر این کار این است که در سال های اخیر نرم افزارهای مستهجن، قمار و اپ های کرک شده و غیر اخلاقی زیادی در دسترس کاربران قرار گرفته اند و اپل نیز انتشار این برنامه را بر خلاف تعهد نامه شرکت دانسته و مجوز آنها را باطل کرده است. البته باید گفت که دلیل استفاده از اینترپرایز نیز این تحریم ها می باشد و در این روش قبل از نصب نرم افزار به کاربران IOS هشدار داده می شود که این روش نصب قابل اعتماد نیست و چنانچه فرد مسئولیت نصب آن را بپذیرد اجازه نصب را به آنها می دهد که این روش نیز از سوی این کمپانی مسدود شده است.

راهکار و نحوه نصب نرم افزار ایرانی روی آیفون

برای نصب نرم افزارها، اپلیکیشن و بازی های ایرانی بر روی گوشی های آیفون می توان از راهکارهای مختلفی استفاده کرده که مهمترین آنها به شرح زیر می باشند:

استفاده از نسخه‌ وب برای نصب اپ ایرانی روی آیفون

برای نصب برنامه های ایرانی در آیفون رایگان می توان از نسخه وب این نرم افزارها استفاده کرد. این روش می تواند به عنوان یک روش دائمی و همیشگی برای نصب برنامه های ایرانی روی آیفون قلمداد شود. نسخه تحت وب این نرم افزارها و برنامه تفاوت چندانی با نسخه موبایلی نخواهد داشت و تمامی امکانات و آپشن های اپ را در اختیار کاربران قرار می دهند. برنامه های ایرانی محبوب و پرطرفدار مانند اسنپ، ایرانسل من و … از جمله برنامه هایی هستند که کاربران می توانند از نسخه تحت وب آنها بدون هیچ مشکلی و با بالاترین کیفیت استفاده کنند.

مشکلات مختلفی برای اپلیکیشن های ایرانی در فروشگاه تخصصی اپل (اپ استور) ایجاد شده است که دلایل آن هم عنوان شد و کاربران می توانند از نسخه وب اپلیکیشن این برنامه ها استفاده کنند. برای آنکه کاربران بتوانند نسخه وب اپلیکیشن مورد نظر خودشان را در صفحه اول گوشی خود داشته باشند می توانند ابتدا آن را در مرورگر سافاری باز کرده و سپس گزینه‌ Share را انتخاب و در ادامه با انتخاب گزینه‌ Add to Home Screen و سپس Add آن به صفحه اول منتقل کنند. این روند می تواند برای بسیاری از اپ های مهم نیز به کار بیاید.

Apple Aplication
Apple Aplication

دسترسی به اپلیکیشن‌ هایی که قبلا از اپ استور دانلود شده اند

کمپانی اپل در شهریور ماه سال 1396 یعنی در سال 2017 میلادی نرم افزارها و اپلیکیشن های ایرانی را از اپ استور حذف کرد؛ بنابراین کاربرانی که قبل از این تاریخ اپلیکیشنی را دانلود کرده باشند و الان آن را بر روی گوشی خود ندارند می توانند آن را مجددا بر روی گوشی آیفون خود نصب کنند. برای این کار لازم است که کاربر ابتدا وارد اپ استور شده و بر روی پروفایل خودش کلیک کند. بعد از این کار می تواند گزینه Purchased را انتخاب کرده و در صفحه بازی شده جدید می تواند به دو گزینه جدید دست پیدا کند.

 گزینه All و Not on this iPhone دو گزینه موجود هستند و کاربران می توانند بر روی گزینه و عبارت Not on this iPhone کلیک کنند. با این کار کاربران می توانند به فهرستی از همه نرم افزارهایی که قبلا از اپ استور دانلود کرده و در حال حاضر به آنها دسترسی ندارند دست پیدا کنند. اگرچه این نرم افزارها نسخه های به روز و آپدیت شده ای نیستند اما قطعا در شرایطی که نمی توان از اپلیکیشن های به روز استفاده کرد، نسخه های قدیمی می تواند غنیمت باشد و کاربران می توانند با نصب برنامه های ایرانی روی آیفون نیازهای خودشان را با آنها برطرف کنند.

جیلبریک کردن گوشی برای نصب برنامه های ایرانی روی آیفون

راهکار بعدی برای نصب نرم افزار ایرانی روی آیفون جیلبریک کردن گوشی آیفون است. جیلبریک کردن به عبارت ساده و روان به عملی گفته می شود که به وسیله آن کاربران می توانند از سد محکم محدودیت های اپل عبور کرده و به ویژگی ها و قابلیت های بیشتری از آیفون دست پیدا کنند. زمانی که گوشی های آیفون جیلبریک می شوند به راحتی می توانند از اپلیکیشن های شخص سوم نیز استفاده کنند. البته باید توجه داشت که جیلبریک کردن گوشی می تواند معایب و ایرادات خاص خود را داشته باشد.

گوشی هایی که جیلبریک می شوند امنیت پایین تری دارند و و در حقیقت کمپانی اپل دیگر امنیت این گوشی ها را تضمین نمی کند. ایراد دیگری که این گوشی ها خواهند داشت و بسیار پررنگ و مهم است این است که دیگر نمی توانند آپدیت های رسمی سیستم عامل IOS را دریافت کنند و باید زمان زیادی صرف شود که نسخه جیلبریک شده سیستم عامل این آپدیت ها را در اختیار کاربران قرار بدهد. کاربرانی که این ایرادات و معایب را می پذیرند و گوشی خودشان را جیلبریک می کنند می توانند نصب برنامه های ایرانی در آیفون رایگان را به راحتی انجام دهند و مانند کاربران اندرویدی از همه اپلیکیشن ها استفاده کنند.

استفاده سیب اپ برای نصب برنامه ایرانی روی آیفون

فروشگاه ایرانی سیب اپ بزرگترین فروشگاه ایرانی برای نرم افزارهای IOS شناخته می شود که کاربران می تواند نصب برنامه های ایرانی روی آیفون از آن استفاده کند. هر چند که روش های قبلی عنوان شده خصوصا استفاده از نسخه های وب نرم افزارها می تواند راهکارها و روش های خوبی برای دارندگان گوشی های باشد این روش ها نیز محدودیت های خاص خود را دارند. به عنوان مثال استفاده از نسخه وب اپلیکیشن ها به کاربران اجازه دسترسی به دفترچه تلفن، دوربین، گالری و … را نمی دهد و به راحتی نمی توانند نوتیفیکیشن های مورد نظر خودشان را برای مخاطبان خود ارسال کنند.

البته استفاده از فروشگاه ایرانی سیب اپ می تواند یک راهکار موقت برای کاربران باشد و لازم است که یک روش دائمی و همیشگی برای حل این مشکل استفاده شود. بر اساس گفته های مدیرعامل سیپ اپ قرار است که برای نصب برنامه های ایرانی روی آیفون از روش Ad-Hoc استفاده کنند. استفاده از این راهکار می تواند 3- 6 هفته زمان بر باشد و قرار است که اپلیکیشن و برنامه های اصلی و مهمی که در حال حاضر مسدود شده اند بر روی یک لندینگ پیج قرار گرفته و بعدا در مدت چند هفته با استفاده از روش Ad-Hoc تعداد 100 کاربر با استفاده از یک اکانت توسعه دهنده اپل با هم تلفیق شوند.

نصب برنامه های ایرانی روی آیفون
نصب برنامه های ایرانی روی آیفون

نصب برنامه های ایرانی روی آیفون بدون اپ استور

در آخرین روش برای نصب برنامه های ایرانی در آیفون رایگان لازم است که کاربران ابتدا برنامه و نرم افزاری را که قصد نصب آن را دارند دانلود و نصب کنند و تا زمان نهایی شدن نصب بازی صبر کنند. بعد از آنکه بازی بر روی گوشی نصب شد کاربر قادر نخواهد بود که از آن استفاده کند چرا که امنیت گوشی آیفون اجازه این کار را به آنها نخواهد دارد که دلیل آن هم دانلود نکردن برنامه از فروشگاه اپ استور می باشد. بعد از نصب برنامه کاربر برای آنکه بتواند آن را فعال کند باید وارد تنظیمات سیستم عامل IOS شود تا بتواند دسترسی به برنامه را به صورت دستی اعمال کند.

بعد از ورود به قسمت تنظیمات باید وارد گزینه General شده و در مرحله بعدی گزینه Device Management را انتخاب کند. از آنجایی که برنامه نصب شده توسط کاربر از فروشگاه اپ استور دانلود نشده است و لینک دانلود آن از اپ استور حذف شده است در دسته سوم یعنی Advane Banking Solution Trading … قرار دارد. در این بخش کاربر قادر است برنامه مورد نظر را مشاهده کند که در کنار آن عبارت Verified درج شده است که نشان از تایید شدن برنامه در گوشی دارد. چنانچه این گزینه در کنار برنامه قرار نداشت کاربران برای نصب برنامه های ایرانی روی آیفون باید برنامه مورد نظر را در این بخش انتخاب کرده و سپس گزینه Trust را بزنند تا برنامه در گوشی آیفون تایید و فعال شود.

کلام پایانی درباره نصب برنامه های ایرانی روی آیفون

گوشی های آیفون و سیستم عامل IOS محبوبیت بسیار زیادی در میان ایرانیان دارند و بعد از سیستم عامل اندروید بیشترین کاربران را به خود اختصاص داده اند. از سال 1396 تاکنون کمپانی اپل به دلایل مختلفی مانند حفظ امنیت اطلاعات کاربران، حذف اپلیکیشن ها مستهجن و … لینک دانلود اپلیکیشن های ایرانی را از فروشگاه اپ استور حذف کرد که مشکلات متعددی برای کاربران ایرانی خصوصا در مورد نصب برنامه های ایرانی روی آیفون ایجاد کرد.

راهکارهای مختلفی برای حل این مشکل وجود دارد که مهمترین آنها شامل استفاده از نسخه‌ وب اپلیکیشن ها، جیلبریک کردن گوشی، استفاده از فروشگاه سیب اپ و … می باشند. کاربرانی که قصد خرید برنامه های آیفون با مناسب ترین قیمت را دارند می توانند به سایت فروشگاهی ایموجو (emojo.ir) مراجعه کنند و در سریعترین زمان ممکن برنامه های مورد نظر خودشان را تهیه کنند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.