AD

فیروز نادری که بود و چه افتخاراتی را به دست آورده بود

0 141

دانشمندان بسیار زیادی وجود دارند که ایرانی هستند و در بزرگ‌ترین کمپانی‌های جهان سمت شغلی بسیار بالایی دارند. مرحوم فیروز نادری یکی از محبوب‌ترین و موفق‌ترین دانشمندان ایرانی بود که مدیر یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های دنیا بود. فیروز نادری دانشمند ایرانی بود که در ناسا فعالیت داشت و یک شخص محبوب در بین ایرانی‌ها بود و مردم او را ارزشمند می‌دانستند تا زمانی که او درباره اعتقادات خودش سخن گفت و افراد بسیار زیادی با او مخالفت کردند و بخشی از علاقه‌مندان خود را از دست داد. فیروز نادری دستاوردهای بسیار زیادی داشته است و باعث افتخار ایرانیان بوده. او سه دهه از مدیران مطرح ناسا بوده است.

فیروز نادریتولد فیروز نادری

فیروز نادری در سال 1325 در شیراز متولد می‌شود، چهار سال بعد از به‌دنیاآمدن پدر و مادر او از هم جدا می‌شوند و سرپرستی نادری به پدرش می‌رسد. فیروز نادری 12 سال در شهری که زاده شده بود زندگی کرد و بعدازاین که تحصیلات ابتدایی او به پایان رسید خانواده او تصمیم بر انتقال محل زندگی‌شان می‌گیرند و فیروز به تهران می‌آید. نادری بعد از نقل‌مکان‌کردن از شیراز در دبیرستان اندیشه شروع می‌کند به خواندن درس و دیپلم خود را می‌گیرد.

رفتن فیروز نادری به کشور آمریکا

فیروز نادری بعدازاین که دیپلم خود را از مدرسه اندیشه دریافت کرد برای این که ادامه تحصیل بدهد تصمیم می‌گیرد به آمریکا سفر کند. این تصمیم‌گیری به کامل مسیر زندگی نادری را تغییر می‌دهد. او گفته بود اول من قصد ادامه تحصیل در رشته معماری را داشته‌ام و به‌سرعت به این نتیجه رسیدم که من این استعداد را ندارم که بخواهم در رشته معماری تحصیل کنم.

او می‌گفت: اکثر همکاران من در کودکی فضاپیمای آپولو را در هنگام فرود تماشا کرده بودند و به همین دلیل علاقه خود را پیدا کرده بودند و تصمیم داشتند این شغل را انتخاب کنند؛ اما من داستان بسیار متفاوتی دارم برای انتخاب این شغل من‌بعد از متوجه‌شدن از این که استعدادی در معماری ندارم به ورزش علاقه‌مند شدم؛ اما دنیا قماری است که باید با تمام ورق‌های که در دست دارید بازی کنید و بعد در رشته مهندسی تحصیل کردم.

خدمت سربازی

فیروز نادری در رشته برق از دانشگاه ایالتی آیا مدرک لیسانس خود را دریافت کرد و برای دریافت فوق‌لیسانس و دکترا به کالیفرنیای جنوبی رفت. بعد از گذراندن این مدت او برای خدمت سربازی در سال 55 به ایران بازگشت و بعدازاین که خدمات سربازی او به پایان رسید در یک شرکت به‌عنوان مدیر امور فنی از راه دور استخدام شد. فیروز نادری بعدازاین که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید ایران را ترک کرد و به آمریکا بازگشت و در آنجا مشغول به کارکردن شد.

فیروز نادریورود به ناسا

همان‌طور که می‌دانید یکی از آرزوهای برخی از کودکان و نوجوانان ایرانی فعالیت در ناسا است. فیروز نادری موفق شد تا در یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های جهان که افراد بسیار زیادی علاقه‌مند به فعالیت در آن هستند استخدام شود و آرزوی مردمان زیادی را زندگی کند. او بعدازاین که ایران را ترک کرد در سال اول این موفقیت را به دست آورد و برای اکثر ایرانی‌ها تبدیل به یک فرد محبوب و قهرمان شد.

او 36 سال در ناسا فعالیت کرد و در این سال‌ها سمت‌های مختلفی را دریافت کرد؛ مدیریت اکتشافات منظومهٔ شمسی آزمایشگاه پیشرانهٔ جت ناسا، ماهواره‌های مخابراتی، رصدخانه‌های تحقیقاتی و مدیریت بخش‌های مختلف ناسا از جمله فعالیت‌های این دانشمند بزرگ ایرانی بوده است.

فیروز نادری افتخارات بسیار زیادی را در این 36 سال فعالیت در ناسا به دست آورد. او در سال 1394 تصمیم گرفت و از ادامه فعالیت خود در این سازمان بزرگ استعفا داد. او توانسته بود جوایز بسیار زیادی را دریافت کند. از جمله جوایز او می‌توان به مدال رهبر برجسته ناسا، مدال افتخار جزیره الیس و… اشاره کرد.

ناسا در مقابل زحمات فیروز نادری

فیروز نادری همان‌طور که گفتیم یک فرد تأثیرگذار در سازمان ناسا شناخته شده است و فعالیت‌های بسیار بزرگی داشته و ناسا برای پاس زحمات او سیارک 5515 که نام آن ۱۹۸۹ EL۱ بود را به نام نادری تغییر داد و اطلاع داد که نام سیارک 5515 نادری است. این سیارک دارای قطری 10 کیلومتری است و هر 4 سال یکبار به‌دور خورشید می‌گردد و آن در کمربند بین مریخ و مشتری در حرکت است.

فیروز نادریفیروز نادری به‌عنوان نماینده در جشنواره اسکار سال 2017

فیلم فروشنده یکی از آثار اصغر فرهادی در اسفندماه سال 1395 توانست در هشتاد و نهمین جشنواره اسکار جایزه دریافت کند و از اصغر فرهادی برای جشنواره دعوت شد؛ اما فیلم‌ساز معروف ایرانی به دلایل تحریم‌های آمریکا و صحبت دونالد ترامپ که باید از ملت در مقابل تروریسم محافظت کنیم و 7 کشور مسلمان مردمانش نباید به آمریکا بیایند؛ فرهادی گفت: من برای احترام به مردم کشورم در این مراسم شرکت نمی‌کنم. اصغر فرهادی دو نماینده به جشنواره معرفی کرد که یکی از آن‌ها فیروز نادری بود. او در سال 2017 برای دریافت جایزه بهترین فیلم خارجی اسکار به‌عنوان نماینده اصغر فرهادی به این مراسم رفت و اجازه را دریافت کرد.

معروفیت فیروز نادری

این دانشمند بزرگ ایرانی معروفیت جهانی خود را باروح و فرصت که دو کاوشگر مریخ هستند به دست آورد و مدیریت و رهبری درست در سازمان ناسا تأثیرات بسیار زیادی در شناخته‌شدن آن در جهان داشت. او با تحقیق و به‌دست‌آوردن اطلاعات بشر را بیشتر امیدوار به ادامه حیات در مریخ کرد. او در دورانی که ناسا در انجام مأموریت‌های پرتاب فضاپیما به مریخ شکست‌خورده بود مدیریت اکتشافات مریخ را قبول کرد و در طی چهار سال سه مأموریت بزرگ و مهم را با موفقیت انجام دهد.

بعد از ناسا

فیروز نادری بعدازاین که از سمت خود استعفا داد و خود را بازنشسته کرد بازهم از تلاش دست نکشید و به‌عنوان مشاوره مدیریت در شرکت ناسا فعالیت کرد و سمینارهای عمومی برگزار می‌کرد.

فیروز نادریحادثه مرگ فیروز نادری

خردادماه سال 1402 یک عکس از فیروز نادری منتشر شد که او بر روی تخت بیمارستان است و این تصویر توسط خواهرزاده نادری انتشار پیدا کرده بود و در توضیحات آمده بود که فیروز نادری در حال راه‌رفتن بودند که به دلیل کاهش ناگهانی ضربان قلب نمی‌توانند بایستند و تعادل خود را از دست می‌دهند. در این اتفاق هنگام افتادن سر ایشان با دیوار برخورد می‌کند که در اثر آن ستون فقرا فیروز نادری می‌شکند. فیروز نادری از گردن به پایین فلج می‌شود. فیروز نادری در روز 19 خردادماه سال 1402 با داشتن 77 سال سن درگذشت.

درکل فیروز نادری یکی از دانشمندان بزرگ ایرانی بود که توانسته بود با فعالیت در سازمان بزرگ ناسا افتخارات بسیار زیادی را به دست آورد. او دو اختراع بزرگ به نام روح و فرصت انجام داد که در موفقیت نادری تأثیر بسیار زیادی گذاشته بود. فیروز نادری الگو جوانان بسیار زیادی در راه مهندسی بود و آرزو جوانان بسیار زیادی را زندگی کرد و در جهان او یک دانشمند بزرگ شناخته شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.