AD

آموزش صفر تا صد بازی فکری شطرنج

3 649

بازی شطرنج یکی از بهترین بازی های قکری است که دارای اصول و قوانینی خاص می باشد. با یادگیری قوانین شطرنج و تمرین و تکرار این بازی می توانید از یک بازیکن مبتدی به بازیکن حرفه ای تبدیل شوید. هدف بازی شطرنج، کیش و مات کردن حریف است و زمانی که حریف، کیش و مات می شود بازی به اتمام می‌ رسد.

در این مطلب قصد داریم بازی شطرنج را برای افرادی که قصد یادگیری آن را دارند آموزش دهیم. شطرنج یک بازی قکری و سرگرم کننده دو نفره است که با فراگیری قوانین بازی شطرنج و صد البته تمرین و تکرار می توانید مهارت خود را افزایش دهید و از یک بازیکن مبتدی به بازیکن حرفه ای تبدیل شوید. با ادامه این مطلب همراه ما باشید تا با این بازی آشنا شوید.

صفحه بازی شطرنج

صفحه شطرنج شامل ۶۴ خانه است. در این ۶۴ خانه، ۳۲ مهره سفید و ۳۲ مهره سیاه قرار می گیرند.

ویژگی های صفحه شطرنج استاندار

صفحه شطرنج استاندارد باید شامل حروف A B C D E F G H ‏به صورت افقی و اعداد ۱ تا ۸ به صورت عمودی باشد. این حروف و اعداد، مختصات صفحه را نشان می‌دهند و در ثبت حرکات نیز به ما کمک می کنند. خانه ی پایین سمت راست صفحه شطرنج استاندارد چه برای سفید و چه برای سیاه، باید سفید رنگ باشد. یعنی خانه های H1 و A8. صفحه شطرنج ۸ ستون (ستون های A B C D E F G H)،  عرض (عرض 1 تا عرض ۸) و قطر دارد. قطرهای بزرگ صفحه شطرنج A1 و H8 و H1 و A8 می باشند.

اگر صفحه شطرنج را به صورت افقی از وسط به دو قسمت تقسیم کنیم، نیمی که دارای مهره های سیاه است جناح سیاه و نیمه ی دارای مهره های سفید، جناح سفید نامیده می شود. اگر به صورت عمودی صفحه را به دو قسمت مساوی تقسیم کنیم، بخشی که در آن دو شاه قرار دارند جناح شاه و قسمتی که در آن دو وزیر قرار دارند، جناح وزیر نامیده می‌شود.

معرفی مهره های بازی شطرنج

در بازی شطرنج، ۳۲ مهره وجود دارد؛ ۱۶ مهره سیاه و ۱۶ مهره سفید. ۱ شاه، ۱ وزیر، ۲ رخ، ۲ فیل، ۲ اسب و 8 سرباز سفید و ۱ شاه، ۱ وزیر، ۲ رخ، ۲ فیل، ۲ اسب و 8 سرباز سیاه داریم.

مهره های سفید را در عرض ۱ و ۲ و مهره های سیاه را در عرض ۷ و ۸ قرار می دهیم. یکی از رخ های سفید را در خانه A1 و دیگری را در خانه H1، دو اسب سفید را در کنار رخ ها و دو فیل را در کنار اسب ها، وزیر سفید را در خانه سفید و وزیر سیاه را در خانه سیاه و دو شاه را در کنار آن ها قرار می دهیم. به سربازها مهره های پیاده و به سایر مهره ها، سواره گفته می شود. مهره های سیاه هم به همان ترتیب مهره های سفید، در صفحه ی شطرنج قرار می دهیم.

معرفی مهره های بازی شطرنج

امتیاز مهره های شطرنج

امتیاز مهره ها به صورت نسبی در شطرنج به این شکل است: سرباز ۱ امتیاز، اسب ۳ امتیاز، رخ ۵ امتیاز، وزیر ۹ امتیاز، اما برای شاه امتیازی قائل نشدند و تمام مهره ها از شاه محافظت می کنند؛ پس می‌توان گفت که شاه بی‏نهایت است.

روش بازی فکری شطرنج

در بازی شطرنج همیشه باید سفید، بازی را شروع کند. پس از این که سفید، مهره خود را جابجا کرد، نوبت سیاه می شود و او باید مهره ی خود را جابجا کند و بدین ترتیب بازی ادامه پیدا می کند.

آموزش نحوه حرکت مهره های شطرنج

شاه:

شاه در هر جهت و تنها می تواند یک خانه جابجا شود. وظیفه ی سایر مهره های شطرنج این است که به خوبی از شاه حفاظت کنند. نباید شاه را مانند سایر مهره ها از همان ابتدا به مرکز بازی بیاورید.

وزیر:

وزیر مانند فیل و رخ حرکت می کند. یعنی مانند رخ، مستقیم به سمت بالا، پایین، راست و چپ و مانند فیل در قطر حرکت می کند و اگر مهره ای در این خانه ها باشد می تواند بزند.

رخ:

رخ به صورت مستقیم حرکت می کند و حرکت آن، مانند حرکت به علاوه در ریاضی است. به عبارت دیگر رخ می تواند مستقیم، به سمت بالا، پایین، راست و چپ حرکت کند و اگر مهره‌ای در این خانه‌ها باشد بزند.

اسب:

اسب تنها مهره‌ای است که از روی مهره‌های دیگر می پرد و به صورت L حرکت می کند. یعنی برای حرکت به سمت بالا باید دو خانه به سمت بالا و یک خانه به راست یا چپ، برای حرکت به سمت راست، دو خانه به سمت راست و یک خانه به بالا یا پایین، برای حرکت به سمت پایین، دو خانه به پایین و یک خانه به راست یا چپ، برای حرکت به سمت چپ، دو خانه به چپ و یک خانه به بالا یا پایین برود

فیل:

مهره های سفید و سیاه هر کدام دو فیل سفید رو و سیاه رو دارند. فیلم سفید رو در خانه های سفید و فیل سیاه رو در خانه های سیاه حرکت می کند. فیلی که در خانه سفید رنگ است فقط در خانه های سفید و فیلی که در خانه سیاه رنگ است فقط در خانه های سیاه، می تواند حرکت کند.

سرباز:

سرباز‌ فقط می‌تواند یک خانه به سمت جلو حرکت کند، به جز در اولین حرکت که می‌تواند دو خانه به جلو برود. سرباز برای زدن مهره حریف تنها می‌توانند یک خانه به صورت اریب حرکت کنند. آن‌ها هیچ وقت نمی‌توانند به سمت عقب حرکت کنند.

هدف بازی شطرنج

هدف بازی شطرنج، کیش و مات کردن حریف است و زمانی که حریف، کیش و مات می شود بازی به اتمام می‌رسد.

زمانی که یک مهره به شاه حمله کند، شاه کیش می شود و با زدن مهره کیش دهنده، بستن مسیر کیش و فرار شاه، می توان رفع کیش کرد. ولی اگر بازیکن نتواند رفع کیش کند، مات و بازنده ی بازی می شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 نظرات
  1. برهم زمانی می گوید

    بازی های فکری خیلی بازی میکنم شطرنجم بازی خوبیه من تو سیستم بازی میکردم قبلنا جدید نسخه گوشیو گرفتم
    ولی مال سیستم باحالتر بود ????

  2. نیکان اهواز می گوید

    شطرنجو بسیار عالی بازی میکنم کمتر کسی حریفم میشه روزی یه بارم شده باشه بازی میکنم برا تفویت حافظه باز شدن فکر عالیه

  3. مامان ماهان می گوید

    من دوست دارم بچم به جای بازی های جنگی وو اکشن بازی های فکری مثل شطرنج انجام بده هر کاری میکنم علاقه مند نمیشه یکم تم های جالب و زیبا وفانتزی برای بچهدها بذارید تا میل پیدا کنن

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.